2019. április 25.,
csütörtök, Márk napja

Orangeways: egy részük megúszta a felelősségre vonást

Hír TV

2018. március 25., vasárnap 14:33, frissítve: vasárnap 15:14

Megúszta a felelősségre vonást az Orangeways márkanév alatt álló cégek egy része – derítette ki Panaszkönyv című műsorunk. A GVH a buszoztatást végző négy vállalkozás közül kettőre 85 millió forintos bírságot szabott ki, a másik két céget viszont nem tudták megbüntetni, mert mostanra csődöt jelentettek vagy megszűntek. A vállalkozásokból egy új buszos társaságba menthették át a vagyont, miközben több száz hoppon maradt utas és buszsofőr hiába vár a kártérítésre.

Tetemes bírságot szabott ki a GVH az Orangeways márkanév alatt működő cégekre. Az indoklás szerint azért, mert a vállalkozások úgy tettek, mintha menetrend szerint indítanának buszjáratokat a környező országokba, miközben hiányoztak a buszoztatáshoz szükséges engedélyeik.

A négy cég, amely érintett volt a jogsértésben, ez egyrészt a Rába Projektmenedzsment Zrt., rá 197 ezer forintos bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal, a Pivot-Consulting Zrt., amely jelenleg felszámolás alatt áll, rá több mint 85 millió forintos bírságot szabtak ki.

A buszoztatást végző másik két vállalkozást – a West Block Zrt.-t és az Orangeways Hungária Kft.-t – a GVH nem tudta megbüntetni.

A másik két cég esetében a GVH nem tudott bírságot kiszabni, hiszen esetükben az éves beszámolók alapján árbevételekkel nem rendelkeztek, és a versenytörvény alapján azt a céget tudják megbírságolni, amelyiknek van árbevétele, hiszen a versenytörvény azt mondja, hogy a határozat meghozatalát megelőző évben rendelkeznie kell árbevétellel, és ennek a 10 százaléka a bírság maximális összege.

A jegyeladást a Pivot-Consulting és az Orangeways Hungária Kft. bonyolította: az előbbi cég felszámolás, az utóbbi kényszertörlés alatt áll. A járműmotor- alkatrészek gyártásával is foglalkozó West Block Zrt. pedig végrehajtás alatt áll. A jegyeladásból származó bevételek a Rábához futottak be. A részvénytársaság vezérigazgatója Jángli Péter, aki vezető tisztségviselője a Beehound Autóbuszos Kft.-nek. A Panaszkönyv már korábban kiderítette, hogy ebbe a cégbe menekíthették át az Orangeways vagyonát és nem utolsósorban a buszait is.

„Valószínűsíthető, de ehhez nyilván sokkal több iratot kellene látni, hogy bizonyos cégek befejezték a tevékenységet, és a tevékenységek vagy teljes egészében, vagy a tevékenységek bizonyos része újra elkezdődött, új cégekben” – mondta Winkler Gábor ügyvéd.

Az Orangeways mögött éveken át az a Kovács Miklós állt, aki korábban a Fradi elnökségében barátkozott össze a Fidesz pártigazgatójával, Kubatov Gáborral. Az állami kontroll sokáig váratott magára, mostanra a cégekben nincs vagyon. Az ügyvezetést pedig csak akkor lehet felelősségre vonni, ha a felszámolóbiztosok gyanús ügyletekre utaló jeleket találnak a könyvelésekben.

„Akkor mondhatjuk, hogy megúszták, ha lesz egy felszámoló, és a felszámoló azt mondja, hogy amikor a pénz a cégből elkerült, akkor ez a törvénynek megfelelően zajlott. Ha a felszámoló feljelentést tesz vagy pereket indít, hogy itt volt vagyon és az áron alul vagy ingyen lett valahova eladva, átadva bármilyen más jogi módon elidegenítve, akkor nem mondhatjuk, hogy megúszták” – így Winkler.

A Panaszkönyv megkereste a buszos társaság volt vezetőit.

– Eszünk ágában sincs.
– Mármint, mi nincs eszük ágában?
– Se önökkel, se senki mással beszélni erről.

Pedig a társaság volt vezetőihez lett volna pár kérdésünk. Több buszsofőrnek és alvállalkozónak is milliókkal tartozik az Orangeways.

„Egy kollégám, 1 millió 900 ezerrel lógtak neki, bíróság által megállapítottan elfogadva, végrehajtható, jogerős, minden amit el lehet ilyenkor mondani, neki 800 körül történt kifizetés, a többi a mai napig lóg a levegőben” – mondta az egyik érintett.

Az alkalmazottakon kívül több száz pórul járt utas is hiába vár évek óta kártérítésre.