2018. szeptember 24.,
hétfő, Gellért, Mercédesz napja

MÚOSZ: Tovább szűkülhet a kormánytól független sajtó

Hír TV

2018. április 12., csütörtök 07:45, frissítve: csütörtök 12:33

Utoljára jelent meg szerdán a Magyar Nemzet, a Lánchíd Rádió kedd éjfélkor hallgatott el. A Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) elnöke a Fidesz-kétharmad után a kormánytól független sajtó további szűkülésére számít. A szakértők azt mondják: számos technikát bevethet a Fidesz a kritikus hangok elhallgattatására.

A Lánchíd Rádió 11 év után finanszírozási gondok miatt szűnt meg. Hasonló okok miatt Simicska Lajos egy másik médiavállalkozása is bezárt: a Magyar Nemzet szerdán jelent meg utoljára. A 80 éves lap a német megszállást és '56-ot is túlélte, az újabb Fidesz-kétharmadot azonban már nem. Munkatársai abban bíznak, hogy nem végleg.

A búcsúszámban azt írták: hiszik, hogy Magyarországon létezhet még demokrácia és pártatlan tájékoztatás és remélik, visszatérnek.

– Nekünk nem a vérszegény ellenzéki pártocskákkal kell megküzdenünk, hanem egy birodalommá szervezett nemzetközi hálózattal. Külföldi konszernek és belföldi oligarchák által kitartott média, hivatásos béraktvisták, bajkeverő tüntetésszervezők, a nemzetközi spekulánsok által fizetett NGO-k hálózata, amit Soros György neve fog össze, és ő testesít meg. Ezzel a világgal kell megküzdenünk, hogy megmentjük a sajátunkat – hangoztatta Orbán Viktor március 15-i beszédében.

A miniszterelnök már a kampányban is többször egyértelművé tette: a kritikus hangú sajtóra nem sok jó vár egy újabb Fidesz győzelem után.

– Amire szükségük van azt megpróbálják megszerezni, ezt láttuk például az Origónál vagy a megyei lapoknál, ennek van egy nagyon egyszerű receptje, hogy akár egy irracionális árat is ajánlanak. Ugye ezek a vásárlások mindig valamilyen formában közpénzből történnek – mondta el Hargitai Miklós, a MÚOSZ elnöke.

Kedden az Index kérdésére a német tulajdonú RTL Klub televíziócsatorna és 24.hu-t kiadó Centrál Médiacsoport is úgy nyilatkozott: folytatják. Az Indexnél sem terveznek változást. A médiakutató szerint azonban gazdasági intézkedésekkel is szűkítheti a hatalom a kormánytól független nyilvánosságot.

Még tovább koncentrálódnak az állami reklámköltések, esetleg a reklámadó szintje ismét emelkedik.

A 444.hu példáját követve a választások után a hvg.hu portál is gyűjtést indított: működésükhöz olvasóiktól kérnek támogatást. A szakértő szerint azonban a kétharmad birtokában a kormány közvetlen lépésekkel is ellehetetlenítheti a szerkesztőségeket.

– Médiatörvényt lehet változtatni, alkotmányt lehet változtatni, ad abszurdum meg lehet szüntetni konkrét médiatermékeket, ugye szó volt a sajtókamara bevezetéséről. Elképzelhető, hogy innentől valamiféle engedélyhez kötik majd az újságírói munka végzését – fogalmazott Urbán Ágnes médiakutató.

Az utóbbi években sorra kerültek kormány-közeli kézbe a magyarországi médiumok: minden megyei napilap, az Origo, a Bors, a Figyelő, a TV2 és az Echo TV is Fideszhez hű vállalkozóhoz került. A médiakutató szerint mára a közéleti tartalmat szolgáltató orgánumok 60-70 százaléka áll kormányzati befolyás alatt.

A Der Standard is erről cikkez

Bizonytalan a független médiumok helyzete Magyarországon a választás után – erről ír terjedelmes cikkében a Der Standard lap is.

Az osztrák liberális lap kiemeli: az elmúlt években számos médiumot változtattak kormánybaráttá az országban. Orbán Viktor újabb kétharmados győzelmének pedig már meg is vannak az első áldozatai: a Magyar Nemzet és a Lánchíd Rádió. A még megmaradt független, illetve kormánykritikus médiumok most attól tartanak, hogy őket is ledarálja a kormányzati hatalom. Hozzáteszik: az még nyitott kérdés, hogy mi a terve velük.