2019. február 19.,
kedd, Zsuzsanna napja

Megint titokban, titkosítva költi a kormány a pénzünket

2017. október 14., szombat 15:27, frissítve: szombat 16:30

Egyelőre nincs brüsszeli állásfoglalás a Belgrád–Budapest-vasútvonalról, amelyet kínai hitelből korszerűsít Magyarország és Szerbia. A magyar adófizetők utólag tudhatják csak meg, hogy a pénzükkel jól sáfárkodott-e az Orbán-kormány.

Kelebia az egyik határállomás Magyarország és Szerbia között. A Bács-Kiskun megyei községnél kezdődik a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakasza. A magyar és a szerb fővárost összekötő folyosót kínai hitelből újítja fel a két ország. Ez lesz az új selyemút, amelyen a kínai áru eljut a görög kikötőből Nyugat-Európába.

A kínai iparcikkek dömpingje tönkretette az európai, illetve a magyar könnyűipart és kiskereskedelmet.

Az LMP egyik parlamenti képviselője a héten arra lett volna kíváncsi, hogy mit rejt a sok százmilliárdos beruházás megvalósíthatósági tanulmánya.

„Kérem, hogy az említett tanulmányból vagy más forrásból származó adatokkal szíveskedjék alátámasztani, milyen gazdasági érdeket szolgál a szóban forgó vasútépítés, mennyibe kerül az adófizetők számára, hogyan és mennyi idő alatt fog megtérülni, és mi az oka, hogy az egyik legnagyobb volumenű magyar beruházást már megint külföldi cégeknek kívánják átjátszani” – fogalmazott Schmuck Erzsébet. Kérdéseire nem kapott választ a fejlesztési államtitkártól.

„A közbeszerzési pályázatokat még nem írták ki. Tehát azzal kapcsolatban, hogy itt ki mit fog nyerni, ki mit fog elvégezni, még semmifajta ilyen feltételezésre nincs ok” – reagált Fónagy János.

A Hír TV a Miniszterelnökség vezetőjét kérdezte a hónap elején a Belgrád–Budapest-vasútvonalról. Lázár János azt mondta, hogy készült megvalósíthatósági tanulmány, de a megállapításait a magyar adófizetők utólag ismerheti csak meg.

„A teljes Budapest–Belgrád-szakaszra vonatkozó nemzetközi szerződés, minden melléklete nyilvános. A megvalósíthatósági tanulmány tíz évig nem nyilvános, hiszen döntést megalapozó adatnak minősül” – közölte Lázár.

Brüsszelben vizsgálják a kínai hitelből finanszírozott beruházást, de az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást nem indított miatta Magyarország ellen.

A magyarországi szakasz korszerűsítéséhez az első közbeszerzési pályázatot várhatóan novemberben írják ki. A költségeket eredetileg 470 milliárd forintra becsülték, ám a legújabb számítások közel 1000 milliárd forintról szólnak.