2024. 11. 25. Hétfő Katalin napja
Jelenleg a TV-ben:

Láncreakció

Következik:

Sajtóklub 14:00

„Lefelé megyünk, de nem késő megfordítani a trendeket”

Hír TV

2017. október 21., szombat 12:11, frissítve: szombat 13:08

A kormánytól várnak segítséget a vasutas szakmai szervezetek. Az utóbbi időben ugyanis változtattak az ötvenszázalékos vasúti kedvezménykártya tarifáin, és a tervek szerint az intercity járatok is ritkulnának. A szakemberek pazarlónak tartják a 2010-ben újranyitott szárnyvonalak menetrendjeit is.

Gyorsan megtelnek a távolsági buszok a Komárom-Esztergom megyei Kisbéren, a hajnali járatok a legnépszerűbbek. A közeli városokba vonat csak alig-alig jár, így sokaknak ez az egyetlen lehetőség, hogy beérjenek a munkába vagy az iskolába.

„Vonatközlekedés tulajdonképpen nincs. Van reggel, van este Komáromba vagy máshová, és slussz. Teljesen leamortizálták a vonatközlekedést” – fogalmazott a Hír TV Látótér című műsorának egy helybéli férfi.

Pedig a 2010-es kormányváltást követően még nosztalgiavonattal ünnepelték a szakasz megnyitásának százötvenedik évfordulóját – egyszersmind a szocialista kormány vasúti reformjának eltörlését.

A fejlesztési minisztérium akkori államtitkára minden igényt kielégítő vonatközlekedést ígért a szárnyvonalakon. A tervekből viszont semmi nem lett, a Komáromot Székesfehérvárral összekötő kisbéri vonalon legfeljebb két vonatpár van. Ahogy a szárnyvonalak legtöbbjén is hasonló a helyzet.

„Ha már fönntartok egy infrastruktúrát, akkor azt pörgetni érdemes, használni – ezen az elképzelésen alapul az ütemes menetrend, amely azt mondja, hogy óránként menjenek a vonatok, egy mellékvonalon legfeljebb kétóránként. Biztosan lesz olyan járat, amelyen nem ül annyi ember, de az nem baj, mert nem kerül olyan sokba. És lehet, hogy ugyanaz a szerelvény visszafelé már sokkal kihasználtabb járatot fog jelenteni” – mondta Tevan Imre közlekedési szakújságíró.

Nem kellene csoda

Csakhogy van olyan terv, amely a már meglévő ütemes menetrendeket módosítaná, legalábbis a vidéki nagyvárosok felé közlekedő intercityk esetében. Emiatt, illetve a kedvezménykártya drágulása és a büfékocsik beszüntetése miatt fél tucat szakmai szervezet közleményben fordult a kormányhoz.

„Úgy gondolom, hogy most lefele megyünk; de nem csak én gondolom ezt, hanem ez a hat szervezet mind – nyilatkozta a Hír TV-nek Pongrácz Gergely, a Magyar Közlekedési Klub szakértője. – Egyébként nem késő megfordítani a trendeket, nem kellene csoda. Pénz van, a pályák épülnek-szépülnek. Itt csak egy normális szemléletű vezetés kellene, amely a személyszállítást a megfelelő színvonalon üzemelteti.”

A MÁV-Start és a Miniszterelnökséget vezető miniszter megalapozatlannak tartja a vádakat, noha az utasok közül sokan elégedetlenek.

„Én azt látom, hogy a MÁV-ban és a MÁV vezetésében van ambíció arra, hogy zászlóshajója legyen a magyar közlekedésnek. És a MÁV ebben nagyon jó irányba tart az én véleményem és megítélésem szerint” – mondta csütörtöki kormányinfóján Lázár János

A vasúti közlekedés bírálói egyébként a szárnyvonalakon működő, véleményük szerint „alibi menetrendeket” is módosítanák.

Látótér teljes adása ma 22 óra 30 perctől látható a Hír TV műsorán.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!