„Lefelé megyünk, de nem késő megfordítani a trendeket”
Hír TV
2017. október 21., szombat 12:11, frissítve: szombat 13:08
Gyorsan megtelnek a távolsági buszok a Komárom-Esztergom megyei Kisbéren, a hajnali járatok a legnépszerűbbek. A közeli városokba vonat csak alig-alig jár, így sokaknak ez az egyetlen lehetőség, hogy beérjenek a munkába vagy az iskolába.
„Vonatközlekedés tulajdonképpen nincs. Van reggel, van este Komáromba vagy máshová, és slussz. Teljesen leamortizálták a vonatközlekedést” – fogalmazott a Hír TV Látótér című műsorának egy helybéli férfi.
Pedig a 2010-es kormányváltást követően még nosztalgiavonattal ünnepelték a szakasz megnyitásának százötvenedik évfordulóját – egyszersmind a szocialista kormány vasúti reformjának eltörlését.
A fejlesztési minisztérium akkori államtitkára minden igényt kielégítő vonatközlekedést ígért a szárnyvonalakon. A tervekből viszont semmi nem lett, a Komáromot Székesfehérvárral összekötő kisbéri vonalon legfeljebb két vonatpár van. Ahogy a szárnyvonalak legtöbbjén is hasonló a helyzet.
„Ha már fönntartok egy infrastruktúrát, akkor azt pörgetni érdemes, használni – ezen az elképzelésen alapul az ütemes menetrend, amely azt mondja, hogy óránként menjenek a vonatok, egy mellékvonalon legfeljebb kétóránként. Biztosan lesz olyan járat, amelyen nem ül annyi ember, de az nem baj, mert nem kerül olyan sokba. És lehet, hogy ugyanaz a szerelvény visszafelé már sokkal kihasználtabb járatot fog jelenteni” – mondta Tevan Imre közlekedési szakújságíró.
Nem kellene csoda
Csakhogy van olyan terv, amely a már meglévő ütemes menetrendeket módosítaná, legalábbis a vidéki nagyvárosok felé közlekedő intercityk esetében. Emiatt, illetve a kedvezménykártya drágulása és a büfékocsik beszüntetése miatt fél tucat szakmai szervezet közleményben fordult a kormányhoz.
„Úgy gondolom, hogy most lefele megyünk; de nem csak én gondolom ezt, hanem ez a hat szervezet mind – nyilatkozta a Hír TV-nek Pongrácz Gergely, a Magyar Közlekedési Klub szakértője. – Egyébként nem késő megfordítani a trendeket, nem kellene csoda. Pénz van, a pályák épülnek-szépülnek. Itt csak egy normális szemléletű vezetés kellene, amely a személyszállítást a megfelelő színvonalon üzemelteti.”
A MÁV-Start és a Miniszterelnökséget vezető miniszter megalapozatlannak tartja a vádakat, noha az utasok közül sokan elégedetlenek.
„Én azt látom, hogy a MÁV-ban és a MÁV vezetésében van ambíció arra, hogy zászlóshajója legyen a magyar közlekedésnek. És a MÁV ebben nagyon jó irányba tart az én véleményem és megítélésem szerint” – mondta csütörtöki kormányinfóján Lázár János
A vasúti közlekedés bírálói egyébként a szárnyvonalakon működő, véleményük szerint „alibi menetrendeket” is módosítanák.
A Látótér teljes adása ma 22 óra 30 perctől látható a Hír TV műsorán.