Kevés repülés, alacsony bérek
2015. június 20., szombat 12:35, frissítve: vasárnap 08:01
Szabó Zoltán százados 2005. májusában a Gripen elődjén, a MiG–29-esen gyakorolt, amikor az egyik hajtómű meghibásodott, ezért kénytelen volt katapultálni. Szerinte a Gripen-pilótának, Kádár Sándornak sem volt más választása. „Ilyenkor a minimális üzemanyag-mennyiséggel próbál a pilóta leszállni, de nem teljesen száraz tankkal, tehát a válaszom az, hogy jogos” – mondta a volt vadászpilóta.
A szovjet/orosz MiG–29-eseket 2010-ben váltották le végleg a Gripenek. Szabó százados kipróbálta a svéd vadászgépet, és bár elismeri, hogy a fegyverzete a legmodernebb, mégsem tartja jó választásnak. „Én nem választottam volna ezt a típust. Jó a maga nemében, csak nem volt meg a megfelelő tapasztalat, és azt gondoltam, hogy miért pont mi magyarok vigyük úgymond el a balhékat, a meghibásodásokat, hiszen egy gépnek ha új típus, ki kell forrnia magát” – tette hozzá Szabó „Topi” Zoltán.
A Gripeneknek egy hónapon belül két balesetük is volt. Az első egy csehországi gyakorlaton. A második a kecskeméti bázison történt. A magyar vadászpilóták kevesebbet repülnek, mint cseh vagy román kollégáik, akik 120-150 órát töltenek egy évben a levegőben, az amerikaik pedig több mint 200-at. „Én, amikor repültem, akkor átlagba egy évben 80-100 óra körül repültem, az már mondjuk jónak mondható” – nyilatkozta Murguly Gusztáv nyugállományú Gripen-pilóta.
Más, – nevük elhallgatását kérő – szakemberektől úgy tudjuk, hogy ma a 60-80 óra az általános. Nincs pénz ugyanis üzemanyagra és megfelelő földi kiszolgálásra. Közben a repülőműszaki szakemberek is külföldre vándorolnak vagy a multikhoz mennek, mert ott akár hatszoros pénzt is kaphatnak. „Gyakorlatilag nagyon nagy elszívó erő van különböző nemzetközi cégeknél, ahol megbecsülik azt a tudást, amit itthon megszerzett, és ezt sajnos külföldön hasznosítják. Ideje lenne ezt a folyamatot valamilyen szinten megállítani, mert el fognak fogyni a repülőműszakiak mind a vadásztéren, mind a helikopteres téren, valamint a szállítókapacitástól” – szögezte le Simon Róbert nyugállományú repülőgép-üzemeltető.
Egyes vélemények szerint az őszi baltikumi misszióra nem tud rendesen felkészülni a magyar Gripen-század. A magyar gépek ráadásul nemcsak a hazai légtér védelmét latjak el, hanem Szlovéniáét is.
Forrás: Hír TV