2021. 11. 28. Vasárnap Stefánia napja
Jelenleg a TV-ben:

Televíziós vásárlási műsorablak

Következik:

Hírek 11:00

Hiába több az egyházi iskola, nem jobb az oktatás

2016. október 21., péntek 18:50, frissítve: péntek 18:50

Egyre több az egyházi iskola Magyarországon, a kutatások alapján azonban ez nem jár együtt az oktatás minőségének javulásával.

Azt a Hír TV-nek nyilatkozó piarista iskolák vezetői is elismerték, az egyházi üzemeltetés inkább az iskola szellemiségének változását jelenti.

Budapesten a közoktatási intézmények egyötöde egyházi fenntartású. Országszerte pedig csaknem 700 intézményt tartanak fenn egyházak. A legtöbbet a katolikusok működtetik, szám szerint 286-ot.

„A modern társadalmaknak a 21. század fordulóján morális válsága van, morális válságot élnek meg, ebből fakad az a mérhetetlen kapzsiság is, ami okozza a társadalmaknak a nyomorát, pénzügyi válságra gondolok, ahol a bankok a pénzügyi… olyan mértékben fosztotta ki a társadalmakat, hogy abból a szociális feszültség és az a káosz, ami elindult, az megállíthatatlan. Ezen a helyzeten, az emberek morális megítélése, moráljának, etikájának a megerősítésén keresztül a társadalmak moráljának a megerősítése ettől várható” – mondta el Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetsége elnöke.

A munkástanácsok elnökéhez hasonlóan a piarista rend által szervezett szakmai napon az egyik egyházi fenntartású intézmény igazgatóhelyettese is azt mondta, hogy többet ad a diákoknak egy egyházi fenntartású oktatási intézmény, mint egy állami.

„Ezekben az iskolákban megpróbálnak nemcsak egy szakmát átadni, hanem odafigyelni az emberi fejlődésükre, a közösségi szerepvállalásaikra. Ez a 9–12. évfolyamon egy kicsit könnyebb, mert hosszabb időt töltenek, az érettségi utáni szakképzésben egy kicsit nehezebb, mert ott már csak két évet” – mondta Bángi-Magyar Attila, a Számalk-Szalézi Szakgimnázium nevelési igazgatóhelyettese.

A hit szellemiségét és annak fontosságát említette egy másik iskola oktatója is. Azt ugyanakkor elismerték: nem az iskola szellemiségén múlik a tanulók teljesítménye.

„Ugyanúgy a köznevelési törvény, illetve a szakképzési törvénynek a megfelelő cikkelyei természetesen ránk is vonatkoznak, de mint egyházi iskola, mi természetesen beépítjük a mi szellemiségünket, a mi saját filozófiánkat, és ezekre mi nagyon büszkék vagyunk” – mondta Pelyhes Gábor, a Piarista Szakközépiskola, Szakgimnázium és Kollégium gyakorlati oktatásvezetője.

Az oktatáskutató szerint viszont az iskola szellemiségénél sokkal fontosabb a tanári kar hozzáállása és az oktatás minősége.

„Az egyházi jelleg lényegesen kevesebbet számít, mint az, hogy egyébként az az iskola milyen. Tehát kevésbé mutathatók ki a pedagógiát, az alkalmazott módszereket tekintve különbségek az iskolák között abból a szempontból, hogy itt most éppen egy egyházi vagy nem egyházi iskoláról van szó. Egyházi iskolák között is lehetnek nagy különbségek bizonyos szempontból, és a nem egyházi iskolák között is” – ismertette Nahalka István oktatáskutató.

Egy friss Tárki-kutatás is azt támasztja alá, hogy az egyházak jelenléte az oktatásban nem egyenlő annak minőségi javulásával. Ráadásul az egyházi iskolák sok esetben a jobban teljesítő diákokat csábítják, így az állami iskolákban a gyengébbek maradnak. A statisztikák azt mutatják, 2010 és ’14 között másfélszeresére nőtt az egyházi iskolák száma Magyarországon, mára sok településen ez maradt az egyetlen oktatási forma, állami iskola ugyanis nincs.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!