Félmilliárdot bukott a Ganz, mert az oroszok mellett döntött a kormány
Hír TV
2018. április 24., kedd 10:06, frissítve: kedd 18:35
Egyiptom az arab tavasz polgárháborús időszakát követő újjáépítés részeként vágott bele a vasút modernizálásába. Ebben a projektben pedig Magyarországnak is komoly szerepet szántak.
„Legyünk arra büszkék, hogy mi magyarok is hozzátehettünk valamit Egyiptom jövőbeni sikeréhez” – magyar vállalkozóknak mondta ezt Orbán Viktor még 2015-ben, miután több gazdasági megállapodást is aláírt Abdel Fattah el-Szíszi egyiptomi elnökkel. Ekkor állapodtak meg arról is, hogy a magyar tulajdonú Ganz-csoport 700 vasúti kocsit gyárt le Egyiptomnak, amihez 279 milliárd forintnyi hitelt az állami Eximbank nyújtott volna a cégnek.
„Ez a 700 személykocsira szóló megrendelés túl azon, hogy nemzetköz mértékben is jelentős, magyar viszonyok között felfoghatatlanul óriási üzlet lenne. A híres-legendás Ganz-Mávag megalapozta a magyar járműgyártó iparnak a hírnevét Az 1930-as évektől szállítottunk az egyiptomi vasútnak rengeteg vasúti járművet vasúti kocsiktól motorvonatokig, és ezért ragaszkodnak a Ganz-motorhoz” – emlékeztetett Hámori Ferenc, az Indóház vasúti magazin főszerkesztője.
Bár a Ganz megkezdte a projekt előkészítését, mégis elbukták a több százmilliárdos megrendelést.
„A szerződéskötés folyamatában a magyar kormány úgy döntött, hogy a tranzakcióhoz az állami bank által nyújtott hitelt mégsem ennek a magyar konzorciumnak szeretné biztosítani, hanem egy orosz konzorciumnak. Egy orosz vállalat mögé próbálják állítani ezt a hitelt” – nyilatkozta Szabó András, a Direkt36 újságírója a Hír TV-nek.
A cég beszámolóiból a Direkt36 oknyomozó portál tárta fel, hogy a magyar kormány kihátrált mögülük annak az orosz vasúti holdingnak a kedvéért, amely a 3-as metró felújított szerelvényeit is szállítja. Szijjártó Péter 2016 augusztusában el is ismerte, hogy egy orosz részvétellel létrejött konzorcium sikeréért dolgoznak.
„900 millió euróig terjedő értékben 700 vasúti kocsit egy magyar-orosz konzorcium szállíthatna Egyiptomba az Eximbank finanszírozásával. Az erről szóló tárgyalások gőzerővel haladnak” – így Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
Az orosz Transzmasholding eredetileg a német Siemens-szel konzorciumban lépett volna az egyiptomi piacra, míg a Ganz a Dunakeszi Járműjavítóval. Ehhez a tranzakcióhoz nyújtott volna 900 millió eurós hitelt az állami Eximbank. A Ganz 2016-os beszámolójában azonban összefoglalták az ügy lényegét: eszerint pedig az orosz konkurens mögé állt be a projektet finanszírozó magyar kormány az Eximbankon keresztül.
Vagyis kigolyózták a patinás Ganz csoportot és a magyar cég helyett az oroszok gyártanák le a vasúti kocsikat a Dunakeszi Járműjavítóval közösen. A Külgazdasági és Külügyminisztérium, illetve az Eximbank egyelőre nem adott magyarázatot arra, hogy miért érdeke a magyar államnak egy orosz cég helyzetbe hozása egy magyar helyett.