2019. július 23.,
kedd, Lenke napja

Ez volt a feladat a magyarérettségin

,

2015. május 4., hétfő 13:35, frissítve: kedd 07:14

Huszadik századi, határon túli magyar szerzők domináltak az idei magyarérettségin. Középszinten egy Grendel Lajos-írást kellett elemezni, majd az érettségizők Bodor Ádám, Tóth Árpád, illetve Seneca egy művéről írhattak esszét. Az írásbelire négy óra állt rendelkezésre, idén csaknem 79 ezren tettek érettségi vizsgát magyar nyelv és irodalomból középszinten. A Hír TV által megkérdezett diákok szerint a matúra az előző évekhez viszonyítva összességében könnyebb volt, a szövegértelmezés részét azonban többen nehezebbnek tartották.

Pontosan nyolckor kezdték írni a diákok a közép- és emelt szintű magyarnyelv- és irodalomérettségiket hétfő reggel. A zárt ajtók mögött összesen négy órájuk volt a diákoknak, hogy a két részből álló érettségit megírják. Az első hatvan percben szövegértelmezési feladatokat kaptak Grendel Lajos modern magyar irodalomtörténetről szóló művéből. A szövegértéssel sokaknak meggyűlt a baja.

– A szövegértés rész, azt úgy érzem, hogy a tavalyinál egy kicsit nehezebb volt, de mondjuk az jól ment. A szövegalkotós rész, a novellaelemzést választottam. Reméljük a legjobbakat, nem igazán tudom, de szerintem jól ment az is – mondta a Hír TV-nek Papp Kristóf diák.

A második részben a diákoknak egy esszét kellet írniuk. A 180 perces részben a feladatok között Seneca-idézet, Bodor Ádám-novella, valamint Tóth Árpád és Jékely Zoltán egy-egy versének összehasonlítása szerepelt.

A diákok összességében könnyebnek találták a matúrát az előző évhez viszonyítva. A Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium  igazgatóhelyettese szerint a diákok felkészülten érkeztek. „Összességében úgy gondolom, hogy a szövegalkotás vizsgarész is egy közepes nehézségű feladat az elmúlt évek viszonylatában” – mondta Dula Borbála igazgatóhelyettes.

A pécsi Janus Pannonius Gimnáziumban a diákok a magyar írásbelitől féltek a legkevésbé. „Igazából iskolai keretek között jól felkészítettek, kis érettségit is írtunk, úgyhogy feladattípusok szerint szerintem nem lesz gond. Igazából a szövegértés az évtől függ, hogy mennyire fog sikerülni. A maradék három közül pedig valószínűleg a verselemzést fogom választani, mivel arra gyakoroltunk a legtöbbet” – nyilatkozta korábban Máté Bálint érettségiző.

Szövegértési feladatként Grendel Lajos a modern magyar irodalom története bevezetőjét kapták a diákok. A szövegalkotásban egy Seneca-idézet alapján kellett az időről való viszonyról érvelni, Bodor Ádám Állatkert című novelláját elemezni vagy egy Jékely Zoltán- és Tóth Árpád-verset összehasonlítani.

Kaposváron sokan választották a novellaelemzést. Az egyik középiskolában a vizsgára megadott négy órát többen nem használták ki, sokan előbb végeztek a feladatokkal.

– A novellát választottam, mert, ugye, ezt tanultam meg a legjobban. Az érvelés, az nekem annyira nem jött be, az összehasonlítás, az sokkal nehezebb, ezért maradtam az Állatkert című novellánál.
– Nehéz volt egyébként?
– Hát, nem volt könnyű értelmezni, hogy végül is mi volt az átvitt jelentése, így a tartalma, amit mondani akart, de azért valamennyire sikerült.

Mesélte Tóth Hilária diák a Hír Televíziónak.

A magyar nyelv és irodalom érettségit középszinten majdnem 78 ezren, emelt szinten pedig majdnem kétezren írták meg. A diákok kedden matematika írásbelivel folytatják, szerdán pedig történelemből vizsgáznak. A tanulók május 7-én angolból, míg 8-án németből adhatnak számot tudásukról.

Forrás: Hír TV