Egyre közelebb a felcsúti kisvasút meghosszabbítása
2017. január 12., csütörtök 21:20
„A síneket le kell rakni, az országot meg építeni kell” – így indította útjára tavaly áprilisban a felcsúti kisvasutat Orbán Viktor.
Egy 5,7 kilométeres szakasz az alcsútdobozi arborétumot köti össze a felcsúti stadionnal. A Vál-völgyi Kisvasutat Bicskéig, majd onnan Etyekig hosszabbítanák meg. A költségeket 9 milliárd forintra becsülik. A kormány tavaly decemberben valamivel többet, tíz milliárd forintot különített el kisvasút fejlesztésére.
„Mi azt reméljük egyébként, hogy ez a 10 milliárd forint nem elsősorban vagy nem feltétlenül a Váli-völgyi Kisvasút fejlesztését fogja, vagy csak az ő fejlesztésüket fogja szolgálni” – hangsúlyozta a Kisvasutak Baráti Köre Egyesületének vezetőségi tagja, Bodrögközi Gábor.
A kormány tavaszi törvényalkotási programjában szerepel a vasúti törvény módosítása, a kabinet egyszerűsítené a kisvasutakra vonatkozó szabályokat.
„Van esély, hogy épül tovább. Igen.” – Ezt felelte Lázár János a Hír TV-nek arra a kérdésére, hogy a felcsúti kisvasút meghosszabbítása miatt módosítanak-e törvényt.
A turizmusért felelős kormánybiztostól pedig azt kérdeztük, hogy készült-e ágazati hatástanulmány a kisvasútfejlesztésekről.
„Nem tudok ilyen tanulmányról, de ezzel a kérdéssel a Magyar Turisztikai Ügynökség foglalkozik” – mondta a turisztikai fejlesztésekért felelős kormánybiztos.
A kisvasutakra többnyire ugyanazok az előírások vonatkoznak, mint a nagyvasutakra, ezért a szabályok lazításával a Kisvasutak Baráti Köre egyetért.
„Például a személyzet képzésére vonatkozóan jelenleg most olyan »rezsim« – idézőjelben – van életben, hogy szinte lehetetlen a kisvasutakon személyzetet képeztetni, illetve nagyon drágán lehet csak. Egy kisvasúti mozdonyvezető képzése ma 1 millió forint körülbelül” – mutatott rá Bodrogközi Gábor.
A közlekedésért felelős Fejlesztési Minisztériumtól nem kaptunk arra választ, hogy a kisvasutakra szánt 10 milliárd forint a felcsúti kisvasút meghosszabbítását szolgálja-e.