Egy tonna pénzt költhetett a kormány reklámra
Hír TV
2018. január 9., kedd 10:12, frissítve: kedd 17:32
Az adatok a Kormány.hu oldalon elérhetők – ennyivel intézte el a választ a Belügyminisztérium, már ami a költéseire vonatkozik. Mesterházy Attila és Legény Zsolt szocialista képviselők írásban kérték a tárcákat, hogy tételesen számoljanak el azzal, mire költik az adófizetők pénzét.
Az, hogy nincs egységes költségnyilvántartási gyakorlat, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak és az agrártárcának is jól jött, amelyek érdemi válasz helyett a kormányzati portál linkjét küldték válaszul, ahol összesített adatok nincsenek. A szocialisták hagyományosan a tárcák reprezentációs kiadásaira, kommunikációs szerződéseire és propagandaköltéseire voltak kíváncsiak.
Mesterházy Attila szerint a közelgő kampány az oka titkolózásnak.
Az mindenféleképpen újdonság, valószínűleg a választási küzdelemmel kapcsolatos, hogy egyre több minisztérium nem ad pontos információt. Most több olyan tárca is volt, amelyik azt mondta, hogy a Kormány.hu-n nézzem meg, vagy csak egy linket küldött. Megnéztük, több minisztérium esetében csak október 31-ig voltak feltöltve az adatok, én meg december 31-ig kérdeztem a minisztériumokat, magyarul nem adtak választ a kérdésre
– mondta a politikus.
Az Igazságügyi és a Honvédelmi Minisztérium, de a külügy is tudott tételes választ adni. Az igazságügyi tárca esetében például a reprezentáció 34 millió forintba került, reklámra és propagandára nem költött.
A többi minisztérium félmegoldást választott: bár közölt számokat, a kényesebb kérdésekben a Kormány.hu mögé bújt. A Miniszterelnökség úgy nem adott teljes körű választ, hogy közben 78 oldalon közölt adatokat.
Az már a kormány oldaláról derül ki, hogy hat és fél milliárdos megbízást kapott Rogán Antal Pasa parki szomszédja a Miniszterelnökségtől. A dokumentum alapján Csetényi Csaba cége 2021-ig végezheti a tárca kommunikációs feladatait. Azt nem tudni, hogy a keretszerződés összege növelhető-e, és ha igen, mennyivel.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda is bőkezűen bánt reklámcégeivel, a Soros elleni kampányról ismert New Land Media, valamint a Lounge Design Kft. az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátására újabb, több mint 11 milliárd forintot kapott, amit idén júliusig költhetnek el. A szerződéseket tavaly év végén kötötték.
Az adatokból egyebek mellett az is kiderül, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem például nem sajnált 440 millió forintot szakmai szolgáltatás címén elkölteni.
Halász: Szabályosan és hasznosan költ a kormány
A Fidesz-frakció szóvivője szerint szabályosan és hatékonyan költi az adófizetők pénzét saját intézkedéseinek reklámozására a kormány. Halász János szerint a kabinet helyesen tudatosítja az emberekben, hogy az előző nyolc év eredményeit meg kell védeni. Az állampolgárok életét kiemelten érintő intézkedések népszerűsítésére az év végén 11 milliárd forintot különített el a kormány. A frakciószóvivőt nem tájékoztatták arról, hogy az újabb reklámkampány konkrétan miről szól majd.
Hogy a költségvetésben szabályosan rendelkezésre álló összegeket, amelyek kormányzati hirdetésre fordíthatók, a parlament megszavazta, hogy a kormány milyen ütemben, mikor használja fel, azt a kormánytól kérdezze, de a kormány mindig szabályosan és hasznosan és körültekintően használta fel
– mondta Halász János.