2024. 04. 24. Szerda György napja
Jelenleg a TV-ben:

Radar

Következik:

Napi aktuális 23:30

Csak az M4-esre nem futja magyar forrásból

2015. április 9., csütörtök 21:20, frissítve: péntek 09:58

Pénzhiányra hivatkozva állítja le a kormány az M4-es autópálya építését. A Miniszterelnökséget vezető miniszter az Európai Uniót okolja a döntéséért. Lázár János változatlanul azt állítja, hogy egy brüsszeli illetékes kartellgyanút jelzett. Az Európai Bizottság szóvivője azonban nyomatékosította, hogy a közbeszerzés tisztaságát nem kérdőjelezték meg. Lázár János egyébként, miután bejelentette, hogy a kormány meghozta a határozatot az M4-es leállításáról, meghirdetett egy 600 milliárd forintos útépítési programot.

Az M4-es autópálya közbeszerzési pályázatát az Európai Bizottság nem kifogásolta – nyomatékosította a brüsszeli testület szóvivője a Hír TV kérdésére. „A beruházást az európai támogatásért 2013 végén terjesztette be a magyar állam, de az Európai Bizottság nem hagyta jóvá. Később a magyar kormány vissza is vonta, mert a bizottság néhány dolgot aggályosnak talált benne, köztük a magas árat. A tendereljárást ugyanakkor nem kérdőjeleztük meg, és egyelőre nincs is több hozzáfűznivalónk” – közölte Jakub Adamowicz.

A brüsszeli sajtótájékoztató után két órával jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy a kormány határozatot hozott az M4-es építésének leállításáról. Lázár János arra hivatkozott, hogy az Európai Unió sem most, sem a jövőben nem ad pénzt az autópályára. „Folyamatosan megkérdőjelezte az Európai Bizottság azt, hogy ennek mi az értelme. Másodrészt folyamatosan megkérdőjelezte, hogy mennyibe kerül, harmadrészt pedig mindig megpendítette a kartellgyanúnak a problematikáját” – mondta Lázár János.

A miniszter többször elismételte: az Európai Bizottság Regionális Főigazgatósága hivatalosan közölte a kormánnyal, hogy a kivitelező cégek egyeztethették egymással árajánlataikat. Lázár János beosztottja, az uniós fejlesztések kommunikációjáért felelős államtitkár nem mondta meg, hogy az állítólagos brüsszeli gyanút ki közölte.

„Nevet most nem fogok mondani természetesen, viszont ezek valóban hivatalos találkozók voltak, mindegyik, mindegyikről jegyzőkönyv készült, a jegyzőkönyv tartalmazza mindazoknak a nevét, akik ezen részt vettek. Most innen vissza fogok menni az irodámba, be fogom kérni az összes ilyen adatot, és miniszter úr ígéretének megfelelően ezeket a neveket a bizottsági, illetve a magyar kormány képviseleti oldaláról is nyilvánosságra fogjuk hozni” – ígérte Csepreghy Nándor.

A kormány visszakéri a kivitelezőktől azt a 22 milliárd forintot, amelyet előlegként átutalt az M4-es folytatására, az eddig elvégzett munkák bizonylatait pedig utólagosan ellenőrzik – közölte a kancelláriaminiszter. „Most alkalom nyílik arra, hogy minden számlát tételesen átnézzünk és a valós teljesítést a kivitelezőknek kifizessük. Senki nem akar senkit sem büntetni ebben az ügyben, de úgy gondolom, a tételes elszámolás mindenkinek az érdeke. A kormány korrektül fog eljárni” – szögezte le a miniszter.

Lázár János azt mondta: az M4-es folytatására új pályázatot írnak ki, az eredeti nyomvonal pedig változhat. A miniszter bejelentette, hogy a kormányzati ciklus végéig 350 kilométer gyorsforgalmi utat épít meg a kabinet uniós támogatás nélkül, magyar költségvetési forrásból. A tervek szerint négysávos út kötné össze Békéscsabát és Kecskemétet, Bátonyterenyét és Ózdot, Sopronból és Esztergomból pedig közvetlen út vezetne az M1-es autópályáig.

Forrás: Hír TV

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!