Az utakon futó autók felét kitilthatják a fővárosból
Hír TV
2017. október 27., péntek 22:23, frissítve: szombat 00:47
Egyelőre jó a levegő minősége a fővárosban, de a környezetvédők adatai szerint a téli hónapokban szinte minden második nap a határérték felett van a levegő szennyezettsége. Évi négy-öt napon riasztást is kiad a meteorológiai szolgálat. A szmogriadó idején érvényes szabályokat ezért tovább szigorítja a főváros.
Elsőként a robogósokat tiltják ki az utcákról. Egy kismotorokat forgalmazó üzlet tulajdonosa azt mondja, a tilalom főként a futárokat érinti.
„A vásárlóink között leginkább hobbifelhasználók vannak, akik második, harmadik járműként használják, illetve akik szakmaként űzik, például a futárok, akikre valószínűleg nagyobb hatással lesz. Az ő munkájukat nehezíteni fogja, valószínűleg újabb kategóriát kell vásároljanak, ami nagyobb befektetést igényel, mint a régebbi robogók” – emelte ki Molnár János, a Momo Motorosbolt tulajdonosa.
Az új szabályok az autókra is vonatkoznak. Jövő októbertől az Euro 3-as dízelüzemű autók, két év múlva, 2019. október 1-jétől pedig már az Euro 4-es besorolású dízelek sem közlekedhetnek a szmogriadó idején. Ez az idei adatok alapján az utakon futó gépkocsik felét jelenti.
„Az volt a szomorú trend az elmúlt években, hogy nőtt a régi dízeljárművek aránya éppen azért, mert Nyugat-Európából fokozatosan kitiltják őket. Emellett egyre többen váltanak át egyéni fűtésre. Nagyon terjed a vegyes tüzelés, a fatüzelés, sőt sokan illegálisan szeméttel és más anyagokkal is tüzelnek, ami jelentősen növeli a szennyezést. Tehát önmagában ez a rendelet csak abban segít, hogy ha már kialakul a szennyezettség, akkor tovább ne rontsunk a helyzeten” – emelte ki Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag-szakértője.
A Magyar Autóklub jogásza arra emlékeztet: az új rendelet kedvezményeket nem ad az autósoknak, sőt a korábbiakat is visszavonja. „A kedvezmények bizonyos mértékig szűkültek, így például az ingyenes pakolás, illetve a meghatározott forgalmi engedéllyel rendelkező gépjárművek tulajdonosainak a kedvezménye a tömegközlekedésen megszűnt, valamint a taxik kedvezménye. Bizonyos kedvezmények például az élelmiszer-szállító autóknak, szintén szűkültek” – mutatott rá Gyulainé Tóth Zsuzsa.
Több német nagyvárosból egyébként egyszerűen kitiltották a dízelautókat. Londonban pedig behajtási díjat szednek, amit épp a héten a duplájára emelt a városvezetés.