2019. február 18.,
hétfő, Bernadett napja

Akár 60 százalékkal is drágábban szerződne a DAKK Zrt.

Hír TV

2017. december 26., kedd 12:40, frissítve: kedd 12:52

Sokallja a békéscsabai önkormányzat a helyi buszközlekedés biztosításáért kért összeget, ezért nem köt szerződést az állami tulajdonú vállalattal. A közgyűlés legutóbb úgy határozott, inkább kijelölik a szolgáltatót, így csaknem 80 millió forinttal kevesebbet kell kifizetniük a Dél-alföldi Közlekedési Központnak, amely így is köteles a feladatot elvégezni.

Békéscsabán a Dél-alföldi Közlekedési Központ biztosította az elmúlt öt évben a helyi autóbusz-közlekedést. Az önkormányzattal kötött szerződése 2017. december 31-ével lejár, ezért a város versenykiírást tett közzé, hogy újabb öt évre keressen szolgáltatót, ám ez eredménytelenül záródott, mert senki nem pályázott. Az önkormányzat ezért tárgyalásokat kezdeményezett a DAKK Zrt.-vel, hogy folytassa a közösségi közlekedés üzemeltetését, de „irreálisan magas” ajánlatot kapott az állami cégtől, így végül a tárgyalások nem vezettek eredményre.

„A korábbi 186 millió forint helyett, korrekció után, 299 millió forintot kért. A békéscsabai közgyűlés elé e változat mellett egy olyan változatot is előterjesztettünk, amelyben közvetlen kijelöléssel a DAKK Zrt.-t bíznánk meg a feladattal az elkövetkező két évre, és az első évre 234 millió forintot ajánl a közgyűlés ellentételezésként, tehát a 186-hoz képest 48 millió forinttal többet, ezzel is mutattuk a kompromisszumkészségünket. A közvetlen kijelölés a hatályos jogszabályokon nyugszik, közszolgáltatás ellátatlanul nem maradhat” – mondta Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere.

A városvezető szerint a kijelölés, bár erre még nem volt példa hazánkban, teljesen jogszerű. A rendkívüli helyzetből a lakosság semmit nem fog érzékelni, hiszen sem járatkimaradás, sem jegyáremelés nem lesz.

Hasonló problémával küzdöttek Szegeden is, ahol 2016-ban járt le a szintén a DAKK-kal kötött szerződés. A Csongrád megyei székhelyen a cég a korábbi 2,7 milliárd forint helyett 4 milliárdot szeretett volna kapni évente, itt azonban a hosszas tárgyalások után engedett az árból.

„Szeged szempontjából az utolsó pályázat nehéz alkufolyamat volt. Az első körben a DAKK kezdőajánlatát számunkra nem elfogadható magas áron nyújtották be. Pontosítottuk a műszaki paramétereket, pontosítottuk a szolgáltatási feltételeket, és így egy alkufolyamatban sikerült eljutni oda, hogy a város számára vállalható áron folyik most a szolgáltatás” – fogalmazott Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere.

Szerettük volna megtudni, hogy az állami vállalat miért próbált több esetben is a korábbiaknál akár ötven-hatvan százalékkal magasabb árat kérni az önkormányzatoktól úgy, hogy azután később kiderült, kevesebb pénzből is meg tudják oldani a feladatot. Megkeresésünkre nem válaszoltak.