2022. 01. 19. Szerda Sára, Márió napja
Jelenleg a TV-ben:

Napi aktuális

„A fő üzenet egyértelmű: ezt a rendszert fel kell számolni”

2016. december 7., szerda 20:14, frissítve: péntek 13:09

Új tantervet követel a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a magyar gyerekek tudását és képességeit vizsgáló nemzetközi PISA-felmérés eredményének ismeretében. A kormánypárt a korábbi MSZP–SZDSZ kormányok felelősségét firtatja. A 9. évfolyamosok által kitöltött teszt szerint Magyarországon a 15 évesek negyede funkcionális analfabéta.

Angolóra az egyik budapesti gimnáziumban: a diákok nem panaszkodnak: egyikük azt mondja, a tanagyag mellett azt is megtanulják, hogyan kell a tudást alkalmazni. Igaz, azt elismeri, ebben az iskolában kivételes helyzetben vannak. „Más iskolákban el tudom képzelni, hogy ez tényleg gondot okoz, hogyha esetleg valaki rosszabb háttérrel érkezik, ahol ezt nem kapta meg alapból, akkor lehet, hogy nem kapja meg a fejlesztést ezen a téren, ami ehhez szükséges lenne” – fogalmazott Tasi Vince.

Ezt, vagyis hogy a családi háttér hogyan határozza meg a gyerekek kompetenciáit, a nemzetközi PISA-teszt is vizsgálta. A kedden nyilvánosságra hozott eredmények szerint Magyarországon csak alig-alig képes az oktatás ezt felülírni. Az egyik pedagógus-szakszervezet szerint ettől nő a szegregáció, a rosszul teljesítők pedig lemaradnak.

„Olyan gyerekekről beszélünk, akik nem tudják kiszámolni a visszajárót a boltban, és olyan gyerekekről, akik nem tudják, miért párásodik be az ablak, ha kint hideg van, bent meg meleg. Vagy fordítva” – mondja Radó Péter.

Oktatáskutatók szerint a legutóbbi PISA-felmérés eredményét aligha lehet megváltoztatni. Vagyis a tesztet kitöltő generáció már úgy éli le az életét, hogy egy részük nem fogja érteni, hogy mit olvas. Vagy képtelen kiszámolni, hogy 10 euró hány forint. Radó Péter évi 25 ezer ilyen diákkal számol a PISA-eredmények alapján.

„Az látszik, hogy nem egyszerűen az történt, hogy mi visszaestünk oda, ahonnan elindultunk 2000-ben, amikor az első PISA-mérés zajlott, hanem annál is mélyebb, sokkal rosszabb eredményeket produkál a magyar oktatási rendszer” – tette hozzá az oktatáskutató.

Egymásra mutogatnak

„Gyakorlatilag a szakadékba lökték a következő 50 évét Magyarországnak azzal a rombolással, amelyet az elmúlt hat évben Orbán Viktorék műveltek. Szakmaiatlan, agymosásra épülő, átideologizált és teljességgel összeroncsolt tantervet kaptak a kezükbe a pedagógusok. Így nem lehet tanítani” – szögezte le Bősz Anett, a Magyar Liberális Párt ügyvivője.

A Liberálisok a Fidesz-kormány oktatási reformját, a nagyobbik kormánypárt, pedig a korábbi oktatáspolitikát hibáztatja a lesújtó eredmények miatt. „Azt kell látnunk, hogy annak a korosztálynak a reprezentatív eredményeit látjuk, akik lényegében a Magyar Bálint és Hiller István miniszterségével fémjelzett oktatási rendszerében tanultak, és annak eredményeit látjuk ilyen értelemben visszaköszönni” – nyilatkozta Pósán László kormánypárti országgyűlési képviselő.

Atombomba

A PDSZ elnöke atombombának nevezte a magyar gyerekekről szóló PISA-jelentést, és elismerte a tanárok felelősségét. Ugyanakkor hangsúlyozta: új alaptantervre van szükség. „A fő üzenet egyértelmű: ezt a rendszert fel kell számolni, ami Magyarországon van. Nagyon sürgősen fel kell számolni. És az egyeztetésbe be kell vonni minden szakmai szervezetet. Máskülönben nem fog menni” – jelentette ki Mendrey László, a PDSZ elnöke.

„Ha megnézzük mondjuk Luxemburgot, az bizonyos szempontból nagyon jó példa, hiszen négyszer annyit költenek a közoktatási rendszerükre, a PISA-eredményük mégis alacsonyabb, mint a miénk” – reagált Palkovics László. Az oktatási államtitkár viszonylagosnak látja az eredményt, de azt ígérte, hogy a január végére elkészülő új Nemzeti alaptanterv kidolgozásában figyelembe veszik a PISA-jelentést.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!