2018. november 16.,
péntek, Ödön napja

A Fidesz-közeli cégeké minden plakáthely decemberig

Hír TV

2018. január 16., kedd 14:43, frissítve: szerda 19:40

Lefoglalhatta a Simicska Lajos-közeli céghez tartozó felületeken kívül az ország valamennyi plakáthelyét a Fidesz decemberig. A Fidesz és a Kormányzati Tájékoztatási Központ tagadja a Zoom.hu értesüléseit, a portál szerint állami hirdetésekre való hivatkozással kötöttek le minden kapacitást. Ha a február 17-én kezdődő kampányidőszakban mégis helyeket adnának az ellenzéki pártoknak, egész éves szerződésüket is bukhatják.

A választási kampányban politikai üzenet feltehetően csak a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Publimont plakáthelyein lesz látható. A Zoom.hu szerint ugyanis a Fidesz-közeli cégek az ország valamennyi plakáthelyét megvették decemberig. Így az ellenzék a kampányidőszakon kívül egész évre kiszorulhat erről a hirdetési piacról. A Fidesz kommunikációs igazgatója álhírnek minősítette a sajtóértesüléseket.

„Semmivel sem készülünk több plakátot használni, mint korábban tettük, nincsenek még a birtokomban a végleges számok, de semmiféle tömeges foglalásról nem tudunk, és nem csináltunk ilyet” – mondta Hidvéghi Balázs.

A szocialisták szóvivője azonban már arról beszélt a Hír TV Newsroom című műsorában, hogy idén már hiába próbálkoztak a hirdetési cégeknél. „Mi is megpróbáltuk, hogy plakáthelyeket vásárolunk országosan, mind Budapesten, mind Budapesten kívül, és egyelőre teljesen sikertelenül. Egyetlen pozitív visszajelzést sem kaptunk, pedig még 2014-ben és 2010-ben is tudtunk, de ugyanazon az áron, vagy bármilyen áron, nem jutottunk plakáthelyhez idén” – mondta Budai Bernadett.

Információk szerint megközelítőleg országszerte 6-8 ezer óriásplakát kihelyezésére van lehetősége az ellenzéknek, ezeket foglalhatták le a Fidesz-közeli reklámcégek. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy előre fizettek, csak visszatartják a felületet – így más nem helyezhet el rajta hirdetést. A Jobbik országgyűlési képviselője úgy látja: a Fidesz fél a tisztességes választási versenytől, ezért trükközik.

„Ha igazak a sajtóban megjelent hírek, akkor szintén arra irányul, hogy a Fidesz ne tisztességes versenyben kelljen, hogy megméresse magát, hiszen a kormányzati teljesítménye nem elegendő arra, hogy az emberek azt mondják, hogy nem elégedettek ezzel a kormányzással” – mondta Dúró Dóra.

Az LMP a Fidesz-kampány finanszírozásának a kivizsgálását javasolja az Állami Számvevőszéknél. „Az Állami Számvevőszéknek, ha ilyen szorgos és ennyi munkát végez, inkább azt kéne megnézni, hogy milyen tiltott pártfinanszírozás az, amikor a kormány a Fidesz üzeneteivel plakátolja szét Magyarországot” – mondta Ungár Péter, a párt elnökségi tagja.

A törvényileg előírt kampánykeretet akkor tudja túllépni egy párt, ha olyan cégeket alkalmaz, ahol nem lehet visszakövetni, hogy végső soron az államhoz vagy az adott párthoz kötődik. Az ellenőrző szervek hiánya miatt pedig nem lehet jogilag kifogásolni a tömérdek plakáthely-felvásárlást – állítja a Hír TV által megkérdezett elemző közgazdász.

„Felmerül annak a gyanúja, hogy költségvetési pénzeket térítenek el olyan célokra, amik pártcélok, és annak is felmerül a gyanúja, hogy így a választások nem lesznek egyenlőek. Szabadok lesznek, de nem egyenlőek” – mondta Molnár Balázs.

Plakáthelyekkel legnagyobb számban a francia központú világcég, a JCDecaux rendelkezik, 7600 óriásplakáttal és 9500 citylighttal. Rajtuk kívül még 2-3 közepes méretű és néhány kisebb cég osztozik a maradék helyeken. A JCDecaux adott felületet a 2015-ös menekültellenes kormánykampánynak.