A biciklisek védelmében módosítanák a KRESZ-t
Hír TV
2018. augusztus 1., szerda 17:58, frissítve: szerda 18:03
2014. júniusában sodort el egy busz egy biciklist Budapesten, olyan helyen, ahol a buszsávval közös bicikliút van. Az esetet a biciklis a sisakjára rögzített kamerával vette fel. A férfi túlélte az ütközést, de eltörött hét bordája, amelyek átszúrták a tüdejét. Hasonlóan veszélyes manőverekről, előzésekről tucatnyi felvétel található a videómegosztókon. Évente csaknem százan halnak meg biciklis balesetben.
A magyar KRESZ-ben az szerepel ebben a pillanatban, hogy megfelelő oldaltávolsággal kell előzni. Azt viszont nem írják elő, hogy ez mekkora távolságot jelent. Az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos – francia példára hivatkozva – azt mondta, hogy ez városban 1 méter, városon kívül másfél méter. Ezt szeretnék hazánkban is bevezetni.
„A magyar bírósági gyakorlat most is az, hogyha egy méteren belül, vagy másfél méteren belül országúton baleset történik, akkor a felelős az autós. Csak ez a KRESZ-ben nincs kimondva, ezt az autósnak sem mondtuk meg. Mi azt mondjuk, hogy sokkal korrektebb lenne ezt később a KRESZ-ben is leírni” – mondta Révész Máriusz.
Ezért országos kampányt kezdeményeztek, amelyhez csatlakozott a magyar biciklis körverseny is. A főszervező azt mondta: a Tour de Hongrie résztvevőinek pólóján egy-egy logót is feltüntetnek.
„A bringást sokan egy táblának tekintik, nem egy embernek, aki ott ül azon az eszközön. Tehát, hogy próbáljuk meg annak tekinteni, ami. És igenis van hely. Tehát amikor egy útépítés van egy országúton és le van zárva egy sáv, akkor senkinek nem jut eszébe megállni és dudálni arra az útépítésre, hanem kikerüli és a másik oldalon elmegy mellette, hiszen ott van egy akadály, kikerüli” – mondta Eisenkrammer Károly.
A KRESZ-t a jövő évben szeretné úgy módosíttatni a kormánybiztos, hogy abban már benne legyen a másfél méteres előzési távolság.