Kilenc és fél milliárdból újulhat meg Szeged villamosközlekedése
Hír TV
2018. január 3., szerda 11:03
A helyiek nagyon várják a klímás, alacsony padlós járműveket, a 4-es villamospálya felújítását és a dupla vágányt, mert így kényelmesebb lenne az utazás, és rövidülne a menetidő.
– Gyönge minőségű, kicsit zajos, kicsit zötykölődős, szerintem már jó lenne, ha felújítanák – mondta el egy szegedi lakos.
– Hullámvasút – ez az a szó, ami jellemzi – nyilatkozta egy másik tömegközlekedő.
– Elég nagy munkálatok lennének, ha akár még egy pályavonalat készítenének ide, biztos vagyok benne – hangoztatta egy harmadik helybéli.
A fejlesztés három új alacsony padlós villamos, öt normál és öt kisméretű trolibusz vásárlását is tartalmazza. Emellett a 4-es villamos vonalán a Vám tér és a Rákóczi utcai csomópontban lámpás kereszteződést alakítanak ki a biztonságosabb közlekedés érdekében.
– A Vám tértől kifele kétvágányúsítva lesz a pálya. Itt a legegyszerűbb megoldani, ha úgy tetszik. Ezzel már tudjuk biztosítani, hogy ritkábban kelljen a járműveknek egymásra várni. Lehet majd úgy szervezni a menetrendet, hogy a kétvágányú szakaszokon el tudják egymást kerülni a járművek, tehát ilyen módon kapacitásbővítésre is sor kerül – jelentette ki Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere.
Az alpolgármester ígérete szerint az új járművek vásárlása miatt nem nőnek a Szegedi Közlekedési Kft. költségei, és az utasoknak nem kell jegy- és bérletáremeléstől tartaniuk. Ugyanakkor hozzátette: egyre nehezebb fenntartani a helyi közösségi közlekedést, mivel a kormány évről-évre kevesebb támogatást ad erre a célra.
– Olyan típusú működési többletköltséget nem generálnak ezek a járművek, ami jegyáremelést kellene, hogy jelentsen. A jegy és bérletárak szempontjából a legsúlyosabb problémánk az, hogy az állam fokozatosan vonul vissza a közösségi közlekedés finanszírozásából. A központi költségvetés a 65 év felettiek utazását csak nagyon-nagyon részlegesen finanszírozza: csak ott körülbelül egymilliárd forint veszteségünk van minden évben – tette hozzá Nagy Sándor.
A kormányhatározat szerint a megítélt kilenc és fél milliárd forintos támogatásból idén 2,8 milliárd, jövőre 6,6 milliárd forintot költhet Szeged. Nagy Sándor számításai szerint 2018-ban csak a tervezésre és a közbeszerzésre lesz idő, ezért az építkezés 2019-ben fejeződhet be. A fejlesztések közvetlenül nem kapcsolódnak a Csongrádi megyeszékhely és Hódmezővásárhely közötti tram-train beruházáshoz.