2019 szeptemberében indulhat az új Nemzeti alaptanterv
Hír TV
2017. december 5., kedd 12:35, frissítve: kedd 19:11
A legutóbbi PISA-teszt természettudományi feladatainak megoldására kért meg diákokat az egyik budapesti középiskolában Látótér című riportműsorunk. Ez a felmérés arra kíváncsi, hogy a tanulók tudják-e a gyakorlatban alkalmazni a tananyagot. A magyar diákok a PISA-teszteken rendre átlag alatti teljesítményt nyújtanak.
Pedig a gimnáziumi felvételi vizsgákon jórészt olyan feladatokat kell megoldaniuk a jelentkezőknek, mint amilyenek a PISA-tesztekben találhatók. A felvételi előkészítő tanfolyamokon a tanárok meg is izzadnak a diákok többségével.
Kell nekik még fél év, hogy merjenek próbálkozni, és végiggondolni, hogyan számolunk területet, amikor a szobába akarunk venni valamit, vagy mennyi festék kell, amikor ki akarunk festeni. De nem ezt kéri az iskola sajnos. Dolgozatot írunk, »Ne gondolkozzál, gyorsan írd meg!« Nem kell az, hogy ő bármire önmaga rájöjjön. Készen megkapja, megtanulja, mondja vissza, utána pedig írja meg ezt a felvételit, amelyben azért elég kemény feladatok vannak
- vélekedett az Etalon School vezetője, Boronyák Enikő.
A magyar iskolarendszerre továbbra is a biflázás jellemző, nem pedig az alapkészségek fejlesztése – ismerte el a parlament szakbizottságában az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásáért felelős miniszteri biztos, Csépe Valéria.
Nagyon sok helyen komoly problémák vannak egyes tartalmi elemek életkori elhelyezésével, egymásra épülésével, kapcsolatrendszerével és a sokat emlegetett kompetenciák értelmezési problémáival, nem beszélve arról a kompetenciaelvárásról, amely új a 2012-eshez képest. Ez a digitális kompetenciáknak az a fajta beépítése, amely számítógép-használattól a digitális állampolgárságig terjed
– nyilatkozta Csépe Valéria.
Túl nagy a tananyag, és túl sok a lecke – ezt a bizottság egyik ellenzéki tagja hozta szóba a meghallgatáson.
Komoly hatása van erre a Nemzeti alaptantervnek, ezért kérdezem önt, hogy a jövőre nézve milyen biztatást tud mondani az aggódó szülőknek, diákoknak, hogy a túlterheltségük csökken
– mondta a jobbikos Farkas Gergely.
A diákok túlterheltsége úgy is csökken, hogyha élményt ad az a munka, amelyet az iskolában végeznek
– reagált a felelős miniszteri biztos.
A volt szocialista oktatási miniszter szerint az Orbán-kormány oktatáspolitikája megbukott.
Szerintem azért van szükség miniszteri biztosra, mert a jelenlegi minisztérium nem képes a feladatait ellátni
– hangoztatta Hiller István.
Csépe Valéria hangsúlyozta, hogy a diákokat meg kell tanítani tanulni.
Számos helyen az idegennyelv-tanítás az, hogy szótár plusz nyelvtan. Ezt, kérem, sem a Nat, sem a kerettanterv nem tudja megváltoztatni, hanem a pedagógiai gyakorlatok, a pedagógusok felkészítése
– mondta a miniszteri biztos.
Egyes szakemberek szerint a magyar közoktatás több mint huszonötezer funkcionális analfabétát termel évről évre.