PISA-felmérés: a problémamegoldás sem az erősségünk
Hír TV
2017. november 21., kedd 09:56, frissítve: kedd 19:56
Kollaboratív problémamegoldás – magyarul csapatmunka. A legutóbbi PISA-felmérésen vizsgálták először, hogy a diákok mennyire képesek együttműködni egymással. A magyar tanulók teljesítménye ezúttal is átlag alatti volt.
Ha ötven vagy száz évvel ezelőtti technikával próbáljuk a gyerekeket tanítani, akkor ez nem fog sikerülni, mert ma több százszoros az az információmennyiség, amit a gyerekeknek el kell sajátítani
– Lantos Mihály arra oktat diákokat, hogy hogyan tanuljanak. Azt tapasztalja, hogy a magyar iskolákban még mindig a biflázás dívik a készségek fejlesztése helyett.
Hagyni kell a gyereket játszani a tananyaggal, tehát ez a szabad játék, ami nagyon fontos lenne, és szépen fokozatosan kellene terhelni. Tehát az életkori sajátosságokat kellene elsősorban a gyerekeknél figyelembe venni egyrészt, másrészt pedig mindjárt a kezdettől fogva módszereket és eszközöket kell a kezébe adni, hogy hogyan tudja teljesíteni ezeket a feladatokat
– tette hozzá a tanulásmódszertani oktató.
Miközben a kisdiákokkal évszámokat, képleteket, definíciókat magoltatnak be, a nyolcosztályos, illetve a hatosztályos gimnáziumi felvételiken logikai feladatokkal szűrik a jelentkezőket. A Nemzeti Pedagógus Kar elnökségi tagja elismeri, hogy a magyar oktatási rendszernek továbbra sem erőssége a készségfejlesztés.
Az adott kompetenciaterületeken belül megpróbáljuk megnézni, hogy az egyes kompetenciákkal rendelkeznek-e. Tehát hogyan tudnak szöveget érteni, hogyan tudnak matematikai problémákat értelmezni és megoldani, mondjuk egy grafikát értelmezni, egyszerű logikai feladatokat megoldani, amelyek nem szigorúan kötődnek sajnos a jelenleg érvényben lévő tantervekhez és tantervi követelményekhez, viszont feltételeznénk, hogyha ezeket elsajátítják és begyakorolják, akkor ilyen típusú problémákat meg tudnának oldani
- véli Veres Pál.
Az oktatási államtitkár sem vitatja, hogy személetváltásra van szükség.
A PISA alapvetően a tudásnak az alkalmazását próbálja mérni, olyan módon kell tanítani, hogy ez jobban megjelenjen a tananyagban, hogyha megnézzük a nemzeti alaptanterv egyik fontos alapvetését, ez a jelenség alapú oktatás, hogy ne az alapdiszciplínát, a matematikát, a fizikát sajátítsák csak el, hanem hogy hogyan lehet ennek az eredményét alkalmazni, erről fog szólni az elkövetkezendő időszak
– nyilatkozta Palkovics László.
A PISA-felmérést 72 országban végezték el 2015-ben. A csapatmunkában a kelet-ázsiai, illetve az angolszász országok diákjai voltak a legjobbak.