2024. 11. 23. Szombat Kelemen, Klementina napja
Jelenleg a TV-ben:

Hazahúzó

Következik:

Lélektáncosok – A Bozsik Yvette Társulat 30 éve 03:00

PISA-felmérés: a problémamegoldás sem az erősségünk

Hír TV

2017. november 21., kedd 09:56, frissítve: kedd 19:56

Nemcsak a matematika, a szövegértés és a természettudomány területén sereghajtók a magyar diákok, hanem az együttműködő probléma-megoldásban is – derül ki a PISA-felmérés legfrissebb eredményéből. Az oktatási államtitkár sem vitatja, hogy szemléletváltásra van szükség a magyar oktatásban.

Kollaboratív problémamegoldás – magyarul csapatmunka. A legutóbbi PISA-felmérésen vizsgálták először, hogy a diákok mennyire képesek együttműködni egymással. A magyar tanulók teljesítménye ezúttal is átlag alatti volt.

Ha ötven vagy száz évvel ezelőtti technikával próbáljuk a gyerekeket tanítani, akkor ez nem fog sikerülni, mert ma több százszoros az az információmennyiség, amit a gyerekeknek el kell sajátítani – Lantos Mihály arra oktat diákokat, hogy hogyan tanuljanak. Azt tapasztalja, hogy a magyar iskolákban még mindig a biflázás dívik a készségek fejlesztése helyett.

Hagyni kell a gyereket játszani a tananyaggal, tehát ez a szabad játék, ami nagyon fontos lenne, és szépen fokozatosan kellene terhelni. Tehát az életkori sajátosságokat kellene elsősorban a gyerekeknél figyelembe venni egyrészt, másrészt pedig mindjárt a kezdettől fogva módszereket és eszközöket kell a kezébe adni, hogy hogyan tudja teljesíteni ezeket a feladatokat – tette hozzá a tanulásmódszertani oktató.

Miközben a kisdiákokkal évszámokat, képleteket, definíciókat magoltatnak be, a nyolcosztályos, illetve a hatosztályos gimnáziumi felvételiken logikai feladatokkal szűrik a jelentkezőket. A Nemzeti Pedagógus Kar elnökségi tagja elismeri, hogy a magyar oktatási rendszernek továbbra sem erőssége a készségfejlesztés.

Az adott kompetenciaterületeken belül megpróbáljuk megnézni, hogy az egyes kompetenciákkal rendelkeznek-e. Tehát hogyan tudnak szöveget érteni, hogyan tudnak matematikai problémákat értelmezni és megoldani, mondjuk egy grafikát értelmezni, egyszerű logikai feladatokat megoldani, amelyek nem szigorúan kötődnek sajnos a jelenleg érvényben lévő tantervekhez és tantervi követelményekhez, viszont feltételeznénk, hogyha ezeket elsajátítják és begyakorolják, akkor ilyen típusú problémákat meg tudnának oldani - véli Veres Pál.

Az oktatási államtitkár sem vitatja, hogy személetváltásra van szükség.

A PISA alapvetően a tudásnak az alkalmazását próbálja mérni, olyan módon kell tanítani, hogy ez jobban megjelenjen a tananyagban, hogyha megnézzük a nemzeti alaptanterv egyik fontos alapvetését, ez a jelenség alapú oktatás, hogy ne az alapdiszciplínát, a matematikát, a fizikát sajátítsák csak el, hanem hogy hogyan lehet ennek az eredményét alkalmazni, erről fog szólni az elkövetkezendő időszak – nyilatkozta Palkovics László.

A PISA-felmérést 72 országban végezték el 2015-ben. A csapatmunkában a kelet-ázsiai, illetve az angolszász országok diákjai voltak a legjobbak.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!