„Összeszerelő ország”: egyszer használatos munkavállalókat gyártanak
Hír TV
2018. február 28., szerda 19:03, frissítve: szerda 20:13
A hazai oktatási rendszer évek óta erősíti a duális képzést abból kiindulva, hogy akkor lehet versenyképes a gazdaság, ha az oktatási rendszer képes kiszolgálni a sok embert foglalkoztató nagyvállalatokat. A Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára is ezt erősítette meg egy szerdai konferencián.
„A következő években tovább fog szélesedni az a tanulószerződéses rendszer, amely a duális rendszernek a gerincét képezi. Támogatjuk a felsőfokú intézményekben a duális rendszer bővítését” – mondta Rákossy Balázs európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkár.
Pedig a rendszer sok kritikát kapott az elmúlt években, gyakran azt hozzák fel ellene, hogy a képzést a humán tantárgyak rovására változtatták meg, a kikerülő tanulók pedig a képzés jellege miatt csak egy bizonyos munkakört tudnak ellátni, ami nehéz helyzetbe hozhatja őket, ha megszűnik a munkahelyük.
A Magyar Tudományos Akadémia nemrég közleményt adott ki, amelyben a műveltség beszűkülésére figyelmeztet. Arról írnak, hogy újra kell gondolni a szakgimnáziumok oktatási tervét, szerintük ugyanis a közoktatás legfontosabb feladata az élethosszig tartó tanulásra való felkészítés, nem pedig a gazdasági szereplők kiszolgálása.
„Az oktatáspolitika folyamatos megújítása, az, hogy minél versenyképesebb, használhatóbb tudás birtokában legyenek fiatalok, mindenkori célunk volt. Ezen dolgozik az oktatási terület” – fejtette ki Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyi államtitkára.
Az LMP miniszterelnök-jelöltje egyetért az MTA kritikájával. Szél Bernadett szerint nem összeszerelő országra, hanem 21. századi tudásra van szükségük a diákoknak.
„Tulajdonképpen egyszer használatos munkavállalókat gyártanak. Az az alku, amely megszületett Orbán Viktor és az érintett cégek között, megöli Magyarországot. Ugyanis nem egyszer használatos munkavállalókra van szükség, hanem olyan emberekre – ezért fontos a Független Diákparlament követelései –, akik kritikusan tudnak gondolkodni, képesek arra, hogy a 21. századi követelményekhez igazodjanak. Nem rengeteg lexikális tudásra és szorongással töltött iskolaévekre van szükség, hanem arra, hogy naprakész tudásunk legyen” – fejtette ki.
Hasonló követeléseket fogalmazott meg a Független Diákparlament is. A szervezet demonstrációján nemrég több ezren tüntettek az Országház előtt az oktatási rendszer reformjáért.