2018. február 18.,
vasárnap, Bernadett napja

Már a kormánynak is sok a debreceni főpályaudvar drágulása

Hír TV

2018. január 23., kedd 23:04, frissítve: kedd 23:24

A vidéki nagyvárosok fejlesztéséért felelős miniszter új értékbecslést kér a kivitelezésre. A munkát az osztrák Strabag az eredeti ár másfélszereséért vállalta el. Kósa Lajos hazai pályán indította el a Modern városok program országjáró turnéját.

A debreceni repülőtér fejlesztése is elindulhat tavasszal a Modern városok forrásaiból. Bár Orbán Viktor már három éve megígérte, hogy 1,2 milliárd forintból új leszállássegítő rendszert telepítenek, az összeget csak most, éppen a választási kampányban folyósították.

A városvezetés célja, hogy a húszas évek közepén a debreceni nemzetközi repülőtér akár az egymilliós utasszámot is elérje. Papp László polgármester addigra a régió központi repülőterévé tenné a debrecenit. A légikikötő szomszédságában pedig megkezdődött a város déli ipari parkjának a kivitelezése is. A városvezető szerint a menekülttábor bezárása mellett ez a leginkább előrehaladott fejlesztés. Azt szeretnék, hogy a betelepülő cégeket már közművesített terület várja.

2018 végére elkészülünk ezekkel a munkálatokkal. Annál is inkább, mert jelen állás szerint kettő, de remélem, egy közeljövőbeli bejelentésnek köszönhetően rövidesen három nagy gyárépítés zajlik majd a déli iparterületen – jelentette ki Papp László.

A főpályaudvar fejlesztése a legnagyobb értékű debreceni fejlesztés a Modern városok programban. Nemcsak a vasútállomás és a villamos-végállomás újul meg, hanem új buszpályaudvart is építenek, és a föld alatt vezetik el a 4-es főút egy szakaszát.

Három éve Orbán Viktor még 21 milliárd forintos költségekről beszélt, ám tavaly novemberben végül 34,4 milliárdért nyerte el a tendert az osztrák Strabag vezette konzorcium. Ezt már a kabinet is sokallta.

Most a kormány úgy döntött, hogy új tervezői értékbecslést csináltat, és változatlan műszaki tartalommal rövidített közbeszerzési eljárás végén szeretne szerződést kötni a kivitelezésre – mondta Kósa Lajos megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter. Vagyis megpróbálnak olcsóbb ajánlatot kicsikarni.

A drágulást Kósa piaci folyamatokkal indokolta. Mikor a főpályaudvar indult, ahhoz képest az építőipari díj több mint harminc százalékkal emelkedett, és az építőipari alapanyag ára is több mint tíz százalékkal emelkedett – jelentette ki.

A DK önkormányzati képviselője elképzelhetetlennek tartja, hogy három év alatt másfélszeresére növekedjenek a költségek.

Ami teljesen biztos Kósa Lajos tekintetében: ahogy miniszter lett, a legelső dolog, amit bejelentett, hogy a Modern városok programja legalább harminc százalékkal fog drágulni. Hadd utaljak a debreceni köznyelvre, amely abban a pillanatban át is nevezte Miszter 20 százalékról Miszter 30 százalékra a mi Lajosunkat – fogalmazott Varga Zoltán.

Kósa Lajos a Modern városok programról elmondta azt is, hogy az országszerte 250 projekt nagy része előkészítés alatt áll, és a 2023-ig rendelkezésre álló 3500 milliárd forintból eddig mintegy 600 milliárdot kaptak meg a városok.

A miniszter korábban a Hír TV kérdésére azt mondta: a projektek legfeljebb 150 milliárd forinttal fogják túllépni a tervezett költségeket.