„Látjuk, hogy vannak problémák, de még nem merjük kimondani”
Hír TV
2018. március 16., péntek 22:16, frissítve: péntek 22:42
– Évek óta konstruktív ötletekkel álluk elő azért, hogy modern és korszerű oktatásban tanulhassunk. Hogy oktatásunk versenyképes legyen az európai diákokéval – mondta Ország Olivér, a Független Diákparlament szóvivője az Operaháznál március 15-én, ahol több ezren tüntettek a jövő oktatásáért.
Az elmúlt pár hétben a diákok már harmadszorra hívták utcára az embereket. Az Operától egészen a Múzeumkertig meneteltek, ahol a márciusi ifjak követelései mellett saját 12 pontjukat is felolvasták. A Független Diákparlament képviselője másnap azt mondta: folytatják törekvéseiket a XXI. századi oktatásért.
– Legfontosabb üzenete ennek a napnak az, hogy van remény. Hogy a fiatalok, az Y generáció felébredt, és megmutatták, hogy belépnek a közéletbe, hogy tudatosak, hogy aktív állampolgárok lesznek, akkor is, ha erre az iskolarendszer nem készíti fel őket – emelte ki Gyetvai Viktor.
Hasonlóképpen vélekedik az egyik budapesti gimnázium tanára is. – Örülök neki, hogy a diákok önszervező módon meg tudtak fogalmazni néhány pontot, ugyanúgy csatlakoztak ahhoz a gondolathoz, amely kritikusan, néha lényeglátóan próbál beszélni a mai Magyarországról. Meglátjuk, hogy mi lesz az eredménye – nyilatkozta Diószegi Endre magyar–történelem szakos tanár.
A közoktatási rendszer eddigi eredményeivel azonban a szülők sem elégedettek. A Szülői Hang Közösség közvélemény-kutatásából kiderült: a megkérdezettek 71 százaléka szerint az egyénre szabott oktatás szinte soha nem valósul meg az iskolákban. A készségfejlesztésre irányuló módszerekről pedig 60 százalék úgy véli, ritkán vagy soha nem alkalmazzák.
– Érdemes elgondolkodni, hogy ennek vajon mi az oka. Biztos, hogy sok oka van. Egyrészt azt látjuk, hogy a szülők inkább egymással hasonlítják össze az iskolákat, azt mondják, hogy jó az iskola, mert mondjuk egy kicsit jobb, mint a szomszéd iskola. Az is biztos, hogy érzelmileg kapcsolódnak a sajátjukhoz, hiszen besegítenek akár alapítványi támogatással, akár egyéb módokon, és így érthető, hogy jobbnak értékelik a saját iskolájukat. De mindemellett azt gondoljuk, hogy a szülőknél sokszor talán nem elég magas az igényszint. Látjuk, hogy vannak problémák, de még nem merjük eléggé kimondani – vélekedett Miklós György, a Szülői Hang Közösség képviselője.
A szülők csaknem 70 százaléka ellenzi továbbá az állami egyentankönyvrendszert. A 11 ezer megkérdezett többsége elégedetlen a kiadványok minőségével is.