Kúria: Jogellenes a cigány gyerekek szegregált oktatása Kaposváron
2017. október 7., szombat 05:59
A szegregáció miatt korábban az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány is többször fellépett. Legutóbb a kaposvári általános iskolánál tapasztaltak miatt pereskedtek, az intézményben szinte csak a környéki roma gyerekek tanulnak. A Kúria végül úgy döntött, megszünteti az elkülönített oktatást.
„Amellett, hogy nem indulhat új első osztály felmenő szinten, meg fog szűnni ez az iskola, de ami fontosabb, a befogadó iskolák, ahova ezek a gyerekek kerülnek, azoknak pedagógusait kell kiképezni, pedagógiai asszisztenseket kell felvenni, esélyegyenlőségi referenst vesznek majd föl, és mindenfajta szociális és hátránykompenzáló támogatást kapnak a gyerekek is. egyetlen dolog hiányzik, és emiatt a munkánk nem ért véget, hogy a gyerekek utaztatását is megoldják” – mondta Kegye Adél az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány ügyvédje.
A romák felzárkóztatásával foglalkozó szakember szerint az érintett szülők szívesebben taníttatnák gyermekeiket integrált iskolában a magasabb oktatási színvonal érdekében. A legtöbben mégis attól tartanak, hogy ott nem látnák őket szívesen.
„Vannak olyan szülők, akik azt gondolják, és azt látják, és ez lehet realitás is, hogy olyan tanárok tanítanak ezekben az iskolákban, akik az ő gyereküket szeretettel, szívesen fogadják. és ez nekik tetszik, így szívesen viszik olyan iskolába őket, ahol ez az úgymond szegregáció van. Ugyanakkor azt is lehet látni a másik oldalról, hogy sok szülő szeretne jobb és minőségi oktatást, ugyanakkor a helyzeténél és szociális helyzeténél fogva nem teheti meg” – mondta Raffael István romaügyi szakértő.
Az oktatáskutató szerint kétféle szegregáció létezik, az egyik az országos, mikor a környéken élő gyermekek miatt lesz homogén az iskola, és van az intézményen belüli elkülönítés, amiért már az intézmény is felelős.
„Tehát egy külön osztályba teszik, és elválasztják a többiektől. Utóbbi esetben egyértelműen az iskola felelős, hiszen az iskola döntése, hogy az osztályokat hogyan alakítja ki, míg természetesen az országos folyamatokért, a települések között lejátszódó folyamatokért az iskola nem lehet felelős” – így Nahalka István oktatáskutató.
Az Európai Unió tavaly májusban kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen az iskolai szegregáció miatt.