2018. május 20.,
vasárnap, Bernát, Felícia napja

°

Csúszik a kormány által ígért új Nemzeti alaptanterv

Hír TV

2018. január 22., hétfő 22:54, frissítve: hétfő 23:16

2019-ben már biztos, hogy nem lép életbe a kormány által ígért új Nemzeti alaptanterv – vélik szakemberek. Balog Zoltán miniszter megbízottjának decemberben kellett volna előállnia a vázlatos tervvel, amelyről elindulhatott volna a szakmai vita, ám ez máig nem történt meg.

„Azt mondják, hogy kormányellenesek vagyunk, de ez nem igaz, a kormány diákellenes” – fogalmazott egy résztvevő a több ezer diák részvételével tartott pénteki, budapesti tüntetésen. A diákok egyebek közt a magas óraszámok ellen és a korszerűbb tananyagért demonstráltak. A jelenlegi tanterv szerintük elavult lexikális tudást erőltet rájuk.

„Túlzsúfoltak a tantervek, már a kormány is észlelte, hogy a Nemzeti alaptanterv, a sajátja, nem működik, és most ezzel kapcsolatban vannak munkálatok. Alapvetően a hozzáértők azt mondják, hogy az egész alaptantervet meg kellene szabadítani a tartalmi szabályozástól, és inkább fejlesztési célokat kitűzni, autonómiát adni mellé a tanároknak és az iskoláknak” – véli Törley Katalin, a Tanítanék mozgalom ügyvivője.

Az oktatási rendszert az új Nemzeti alaptanterv tehetné rendbe, ám a pedagógusok többsége már ebben sem bízik. 2019-től elvileg már eszerint kellene tanítani, de a kormány megbízottja 2017 decemberének végéig még az első vázlatot sem bocsátotta vitára.

„A koncepció nem világos. Ami megjelent, az egyrészt szakmailag rendkívül alacsony színvonalú volt, másrészt azt mondták, hogy változni fog, és volt egy ígéret, hogy december végére lesz meg a koncepció, de nem született semmi. Most már mindjárt január vége van, már kifutottunk az időből. Ha valóban 2019-ben akarják bevezetni az új tantervnek megfelelő oktatást, az nem fog működni” – nyilatkozta Nahalka István oktatáskutató.

A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke türelmes – szerinte inkább legyen aprólékos és minőségi az új NAT kidolgozása, mint elkapkodott. „Semmiféleképpen sem az a legfontosabb, hogy minél gyorsabban készüljön el valami, hanem az, hogy minél alaposabban, és a pedagógusok minél jobban tudjanak azonosulni vele, magukévá tenni, hogy valóban jó legyen. Ha nem így lesz, akkor sajnos – ahogy látható volt minden nagy rendszernél, amellyel nem tudott azonosulni az a réteg, amelynek el kellett végeznie – nagyon kétséges, hogy mi lesz az eredménye” – mondta Horváth Péter.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete sem sietné el az új Nemzeti alaptantervet, de az egyeztetést elvárja. „Nem a huszonnegyedik óra, hanem a másnap dél, ahol most tartunk, tehát rendkívül nagy a lemaradásunk így is. Mindenféle felmérésben gyakorlatilag az alsó harmad alján vagyunk. Hogy mit kellene tenni? Egészen biztos, hogy kapkodni nem lehet, tehát az, hogy most bármit bedobunk, hogy történjen változás, semmiféleképpen sem elfogadható. Szakmai vitát és egyeztetést kérünk, követelünk, kiabálunk már hosszú évek óta” – fogalmazott Mendrey László, a szervezet elnöke.

Tavaly december elején bizottsági meghallgatásán még az új NAT miniszteri biztosa is azt hangoztatta, hogy egyeztetni kell a szakmával és az érintettekkel, ám erre azóta sem került sor.