Donald Trump vizsgálja az importált járművekre és alkatrészekre kivetett vámok alóli lehetséges mentességeket. A politikus így több időt hagyna az autógyártóknak, hogy beindítsák az amerikai termelést – jelentette ki az amerikai elnök Ovális Irodában újságíróknak.
Mint ismert, az Egyesült Államok április elejétől kölcsönös vámrendszert vezetett be a világ szinte összes országa és területe ellen, továbbá Washington további 25 százalékos vámtarifát vezetett be az összes importált acél- és alumíniumtermékre, valamint az autókra.
Ugyan Donald Trump múlt héten 90 napra felfüggesztette a kölcsönös vámokat Kína kivételével, de az általános 10 százalékos, valamint az alumínium-, acél- és autóimportra vonatkozó 25 százalékos tarifák változatlanul érvényesek mindenkire. Források szerint a három nagy detroiti autógyártó már hetek óta lobbizik, hogy enyhítsék az autóalkatrészekre vonatkozó sápot.
A Ford, a GM és a Stellantis képviselői az egyeztetéseken közölték, hogy hajlandóak vámot fizetni a járművekre és a motorokra, de az alkatrészvámok több milliárd dollárral növelnék a gyártási költségeket. Emiatt kénytelenek lennének elbocsátásokat végrehajtani, ami hátráltatná Trump célját, az amerikai autógyártás újjáépítését.
A Bloomberg emlékeztet: a vámok nemcsak az európai vagy az amerikai cégekre, hanem az amerikai fogyasztókra is hatással vannak, akiknek magasabb árakra és a választék meredek csökkenésére is fel kell készülniük, ha az Egyesült Államoknak nem sikerül alkut kötnie a kereskedelmi partnereivel.
A Volkswagen már bejelentette, hogy importdíjakat fog alkalmazni járművein, amelyek az új vámok következményeként emelkedhetnek, míg a Mercedes-Benz és a Volvo a helyi gyártás növelésére összpontosít, hogy elkerüljék a magasabb költségeket és a fogyasztói áremelkedést.
A Stellantis néhány hétig szünetelteti a munkát a kanadai és a mexikói üzemében, a BMW pedig májusig elsejéig nem hárítja át a vámokat a vásárlókra. A Hyundai szintén változatlanul hagyja az árakat júniusig.
Forrás: Világgazdaság
Fotó: AFP