Előbb ázsiai és afrikai országokban majd az Európai Unióban és Kanadában vonták vissza a Boeing Max 8-as és 9-es típusának repülési engedélyét. A bizalom olyannyira megcsappant a géptípus iránt, hogy már az amerikai elnöknek is lépnie kellett. Donald Trump a közlekedési miniszterrel, a szövetségi légügyi hivatal igazgatójával és a Boeing vezérigazgatójával egyeztetve hozott elnöki döntést.
A levegőben tartózkodó gépek még elrepülnek célállomásaikra, de ott további intézkedésig a földön maradnak. A pilótákat értesítettük, mint ahogy az összes érintett légitársaságot is, akik egyetértettek a döntéssel. Az emberek, köztük az amerikaiak biztonsága a számunkra a legnagyobb jelenőséggel bír. Együtt érzünk azokkal, akik az Ethiopian és a Lion Airlines repülőgép-katasztrófában vesztették életüket
– utalt Trump elnök a Fehér Házban a kettős légikatasztrófára.
Előbb 2018. október 28-án az indonéz Lion Airways gépe zuhant a Jávai tengerbe, 12 percnyi repülés után. Ebben a tragédiában 189 ember halt meg. Március 10-én pedig az Ethiopian Airlines repülője szenvedett balesetet, mindössze 6 perccel a felszállás után. Ezen a gépen sem élte túl senki a katasztrófát: 157-en vesztették életüket.
Az etióp légitársaság igazgatója annyit közölt, hogy a pilóta a repülésirányításnak jelezte, hogy problémái vannak és vissza akart térni a repülőtérre. A CNN hírtelevízió úgy tudja, amerikai pilóták már korábban jelezték, hogy bajok vannak a géppel, egyikük pedig lelkiismeretlennek mondta azt a gyakorlatot, hogy a Boeing és az amerikai légügyi hivatal a megfelelő kiképzés és dokumentáció nélkül engedi felszállni a pilótákat ezeken a gépeken. A Boeing hírnevén esett csorba hatalmas anyagi terhet ró a repülőgépgyárra. A Lion Airways 201 már megrendelt gép leszállításának elhalasztását kérte a Boeingtől, de más cégek is el akarnak járni az üzlettől.
A Liszt Ferenc repülőtéren nem fog fennakadást okozni a típushibával rendelkező Boeing repülőgépek forgalomból való kivonása.
Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója szerint a kieső gépeket könnyen pótolták a légitársaságok, az utasok semmit sem fognak érezni.
Nagyon ritkán érkeztek ilyen repülők, hiszen a partner légitársaságok flottájában még viszonylag kevés van belőlük. Ez semmilyen fennakadást Budapesten nem okozott, illetve nem okoz. Ezek a légitársaságok rendelkeznek elég tartalék géppel és tartalék típussal. Tehát mi itt a Budapesti repülőtéren ebből semmit nem érzékelünk
– mondta el Hardy Mihály, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szóvivője.