Brüsszel addig is az európai autókra és borra kivetett vámok lefaragását és azt várja Delhitől, hogy India csökkentse a függőségét Kínától. Az Európai Unió és India már most is szorosan együttműködik több területen, például a külpolitikában, a védelemben és a technológiai fejlesztésben, de a kereskedelemben bőven van még lehetőség az előrelépésre.
A Deutsche Welle tudósítása szerint Brüsszel egyik fő célja új partnerek keresése, mivel nem csupán Kínától, hanem az Egyesült Államoktól való függését is csökkenteni akarja a Donald Trump újraválasztása után ismét megerősödött feszültségek és vámfenyegetések miatt. A két fél hosszú ideje próbálja tető alá hozni a szabadkereskedelmi megállapodást, de jelentősek még a véleménykülönbségek. Az egyeztetés nyolc éves szünet után 2021-ben kezdődött újra, a következő tárgyalási fordulót március 10. és 14. között tartják Brüsszelben.
Első lépés: India csökkentse a vámokat
A Bizottság a csütörtökön kezdődött kétnapos látogatás során addig is próbálja elérni, hogy India csökkentse az összes importra, így az európai autókra és alkoholra, többek között borra kivetett 100-150 százalékos vámot, és jobban nyissa meg a piacát az uniós árucikkek, többek között az agrártermékek előtt, amelyeket jelenleg 35-60 százalékos vámok sújtanak. Az indiai kormány azonban attól tart, hogy jelentős mértékben támogatott európai agrártermékek beengedésével károkat okozna a több millió hazai gazdálkodónak. A kétoldalú forgalom már így is jelentős, az EU India legnagyobb partnere, az áruforgalom értéke 2024-ben elérte a 120 milliárd eurót, ami egy évtized alatt 90 százalékos növekedést jelent. (Egy euró 399,4 forint.)
Az indiai piac azonban viszonylag zárt, „különösen az Európai Unió és tagállamainak ipara számára kereskedelmi szempontból fontos termékek, például az autók, a borok és a szeszes italok előtt” – nyilatkozta a Reutersnek egy uniós tisztviselő, aki a megbeszélések bizalmas jellege miatt névtelenséget kért. Von der Leyen pénteken tárgyal majd Narendra Modi indiai kormányfővel, miután egyeztetett Pijús Goyál kereskedelmi miniszterrel.
Messze még a szabadkereskedelmi megállapodás
India és az EU kapcsolatainak a bővítése azonban túlmutat a szabadkereskedelmi megállapodáson, hangsúlyozta Gulsan Szacsdeva, az európai tanulmányok professzora. Még ha a kereskedelmi megállapodás egyelőre elérhetetlen is marad, a jelenlegi globális geopolitikai széttagoltság új lehetőségeket kínál a világ két legnagyobb demokratikus entitásának az együttműködésre olyan területeken, mint a technológia – nyilatkozta a német portálnak.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy India kiterjedt kétoldalú kapcsolatokat ápol az európai nagyhatalmakkal, de felismerte az EU-val mint blokkal való kapcsolatok ápolásának fontosságát is. Szacsdeva szerint mindkét fél aktívan kutatja az új lehetőségeket olyan kezdeményezéseken keresztül, mint a Kereskedelmi és Technológiai Tanács és az ambiciózus India-Közel-Kelet-Európa Gazdasági Folyosó (IMEC), amelynek célja az Európa és Ázsia közötti forgalom és kommunikáció erősítése, és amelyet gyakran Kína ambiciózus, több milliárd dolláros „Egy övezet, egy út” programjára adott válasznak tekintik.
India sérelmezi az uniós szabályokat
A potenciális előnyök ellenére elemzők nem várnak kézzelfogható eredményeket a látogatástól. Lehetségesnek tartják megállapodás aláírását biztonsági információk megosztásáról az olyan közös fenyegetések leküzdése érdekében, mint a kibertámadások és a terrorizmus, valamint előrelépést a védelmi berendezések kereskedelmében.
India azonban sérelmezi és igazságtalannak tartja a Brüsszel által 2026 januárjában bevezetni tervezett 20-35 százalékos vámokat a magas karbonkibocsátású árucikkekre, például acélra, alumíniumra és cementre. Nem ért egyet az uniós erdőirtási szabályozásokkal sem.
Forrás: Világgazdaság
Fotó: AFP