Szombattól a benzinkutakon és a plázákban, illetve hipermarketekben nem működhet trafik. „A jogalkotó a piackiegyenlítés érdekében hozta meg ezt a döntést” – mondta a Hír TV-nek Légrádi Petra, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője. Ezek a dohányboltok bonyolítják ugyanis az összforgalom majdnem ötödét. Azt, hogy a közel 6000 trafikból hányat érint az intézkedés, egyelőre nem lehet tudni.
„Azt nem tartjuk nyilván, hogy plázákban, hipermarketekben működnek-e trafikok, hiszen csak a címük alapján vannak nyilvántartva, viszont azt meg tudjuk mondani, hogy üzemanyagtöltő állomásokon mennyi trafik üzemel, ez körülbelül háromszáz” – közölte Suller György Attila NAV-szóvivő. Ezeknek az üzleteknek be kell zárniuk, a tulajdonos koncessziós joga azonban megmarad, így a környéken új üzletet nyithat. Csak arra kell figyelnie, hogy ez nem lehet egy másik trafik 200 méteres körzetében.
„Sokan kétségbe estek a döntés miatt, mi is kétségbe estünk, mert egy hosszabb távú, húszéves befektetésben gondolkodtunk” – mondta egy trafikos a Hír TV-nek. Bertalan Zsolt két dohányboltot üzemeltet a XIII. kerületben, az egyiket most be kell zárnia. Neki már megvan az új helye, de attól tart, hogy ennek a forgalma jelentősen elmarad majd a mostanitól. Ezenkívül elbukta a mostani üzlethelyiség kialakítására költött pénzét is.
„Az üzletnek a kialakítása és minden, ahogy itt számolgatok, az körülbelül olyan öt-hatmillió forint. Az a kérdés, hogy a visszaalakításban mekkora veszteségem lesz, mert a bérbeadó azt kérte tőlem, hogy az eredeti állapotba helyezzem az üzletet. Az új üzlet kialakítása is alsó hangon olyan másfél-kétmillió forint lesz” – fogalmazott a trafiktulajdonos.
Több érintett ezért azt fontolgatja, hogy pertársaságot alakít. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint azonban nem jár kártérítés. „Abban az esetben, hogyha valaki saját maga, saját döntése alapján megszünteti a dohányértékestést, azért semmiféle kártérítés nem jár, a jelenlegi döntés után sem jár kártérítés senkinek, hiszen az csak akkor illeti meg a korábban pályázó vállalkozást, hogyha a koncesszióját az állam elveszi, és nem a saját hibájából veszíti el” – mondta a főtitkár.
Vámos György szerint kétséges, hogy az intézkedésnek valóban piackiegyenlítő hatása lesz-e. Szerinte továbbra is azok a trafikok járnak majd jól, amelyek forgalmas helyen működnek.