– A városi közlekedésben csak elektromos buszokat lehet forgalomba állítani 2022-től – mondta Orbán Viktor miniszterelnök a legutóbbi Kormányinfón. Korábban elhangzott, hogy a nemzeti buszstratégia részeként az elkövetkező tíz évben 36 milliárd forintot fordítanak döntően elektromos buszok vásárlására. A kormány célja, hogy az állami tulajdonú szolgáltatók fokozatosan és költséghatékonyan álljanak át a tiszta, döntően elektromos meghajtású járművekre a közösségi közlekedésben. Azt szeretnék, hogy a buszbeszerzéseket elsősorban hazai gyártásból tudják lebonyolítani. Kétségtelenül van tere a fejlesztésnek, jelenleg ugyanis összesen húsz elektromos Modulo fut Budapesten (amelyeket az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. gyártott), egyetlen komáromi BYD Salgótarjánban, míg Pécs tíz járművet rendelt ugyanezekből.
Ami a hazai gyártás lehetőségeit illeti, az ITK Holding Zrt. 26 milliárd forintot meghaladó összegű fejlesztést és beruházást hajtott végre az elmúlt években, csak az új debreceni gyártócsarnok kétmilliárd forintba került. A járműgyártási stratégiájukban meghatározott 14 típusból öt elkészült, és a sorozatgyártásuk is megkezdődött. Az ITK mindezeken kívül elektromos hajtású, akár speciális rendeltetésű típusokat is gyártana 8-12 méteres hossztartományban, de építenének 9–21 személyes minibuszokat is, dízel- vagy villanymotoros kivitelben.
Előrébb tart a villanybuszgyártásban a BYD Electric Bus and Truck Hungary Kft., amelynek komáromi üzeméből 2017 őszén gördült ki az első két elektromos jármű. Tavaly nemzetközi kiállításon mutatta be a cég legújabb, 12 méteres buszát, melynek legfontosabb újítása az alumíniumfelépítmény. Ez a súlycsökkenés miatt létfontosságú, hiszen így a busz gyomrában lakó 348 kWh-s akkumulátorcsomag segítségével már 250 kilométer is megtehető. A BYD busza két-, illetve háromajtós kivitelben is megvásárolható lesz, maximum nyolcvan szállítható utassal a fedélzetén. A modern buszt a tervek szerint Komáromban építik majd, míg a BYD többi, Európába szánt modellje a franciaországi Beauvais melletti gyárukban készül. A komáromi üzemben 2017-es megnyitásától kezdve 2019 első negyedévéig összesen 92 készre szerelt autóbuszt és 21 önjáró elektromos alvázat készítettek. Közülük eddig egyetlen kocsi állt forgalomba Magyarországon, a többi nyugati exportra készült. A magyarországi bázis jelenlegi gyártókapacitása mintegy kétszáz teljes autóbusz és további háromszáz járóképes autóbuszalváz évente, ami a két műszakos munkarend bevezetésével szükség esetén megduplázható.
A BYD Company Ltd. piacvezető multinacionális csúcstechnológiai vállalat, amelynek központja a kínai Sencsenben található. 1995-ös alapítása óta a társaság jelentős tudásra tett szert az akkumulátorok gyártásában, és a világ több mint ötven országában és régiójában van jelen megújuló energiára épülő megoldásaival. A kínai cég az elmúlt években globális expanziót hajtott végre, összeszerelő üzemet nyitott az Egyesült Államokban, emellett vegyesvállalatot alapított a Daimlerrel a Denza prémium elektromosautó-márka fejlesztése és piaci bevezetése érdekében. A BYD elektromos buszaival működik a nulla károsanyag-kibocsátású buszok legnagyobb európai flottája az amszterdami Schiphol repülőtéren és a világ legnagyobb városi elektromosbusz-flottája London utcáin.
Még nem jelent meg a forgalomban a székesfehérvári Ikarus–CRRC CityPioneer nevű, tizenkét méteres, tisztán elektromos hajtású autóbusza, de ez hamarosan megtörténik, legalábbis ezt ígérte a gyártó a tavaly ősszel Brüsszelben megrendezett Busworld kiállításon. A modell az Ikarus Járműtechnika Kft. és a CRRC Urban Traffic Kft. közös terméke. A jármű fejlesztését a kínai elektromos hajtásra alapozva az Ikarus székesfehérvári telephelyén végezték.