2024. 04. 23. Kedd Béla napja
Jelenleg a TV-ben:

Paláver

Következik:

Híradó 17:00

Gazdaság

Cső helyett vagonban jöhet az olaj

Miután bizonytalanná vált az olajvezetékek működése, hazánkban és a szomszédos országokban vasúti kapacitásokat kötnek le tengeri kikötők irányába. Németországban kormányrendelet szabályozza, hogy a vasúton elsőbbséget élveznek az olaj- és szénszállítmányok.

  • Cső helyett vagonban jöhet az olaj

Bár a Barátság kőolajvezetéken néhány napos szünet után megindult a szállítás Magyarországra, a hazai vegyipari szereplők megkezdték beszerzéseik diverzifikálását. Iparági forrásból származó értesülésünk szerint a vasúti fuvarozókhoz megrendelések érkeznek nagy mennyiségű kőolaj termék szállítására adriai és fekete-tengeri kikötőkből. Úgy tudjuk, hogy hasonló folyamatok zajlanak a szomszédos országokban is, ezért megindult a versenyfutás a korlátos vasúti szállítási kapacitások lekötése érdekében.

Ebből a szempontból nem jó hír, hogy az egyik fontos térségi kikötő, Rijeka (Fiume) megközelítése nehezebb lesz az elkövetkező hónapokban. A zágrábi főpályaudvar és Fiume közötti vonal egy részét felújítják, a meglévő vágányokat újjáépítik, valamint Leskovac és Karlovac között egy második vágányt építenek 44 kilométeren – olvasható az ec.europa.eu honlapon.

A lehetséges kikötők így Trieszt és Koper, és szóba kerülhet még a fekete-tengeri Constanca is. A Constanca–Budapest útvonal a közelmúltban mint a selyemút középső korridorjának része került szóba, és érkezett is rajta egy konténervonat Kínából. A középső korridor a hagyományos Oroszország–Fehéroroszország–Lengyelország útvonal alternatívájaként szerepel az orosz–ukrán háború kezdete óta.

Az energiaellátás fenntartása érdekében számos európai országban vasúton szállítják az energiahordozókat ezekben a hónapokban, ám a pályahálózatok áteresztőképességének a korlátai miatt több helyen állami beavatkozásra van szükség a kapacitások elosztásánál. Németországban például 

az ásványolaj, a gáz, a szén és a transzformátorok szállítása ideiglenes prioritást élvez. Erről a minap megjelent kormányrendeletben lehet olvasni

 – számolt be róla a Süddeutsche Zeitung. A dokumentum utalt a folyók alacsony vízállására, a belvízi hajózás korlátaira, valamint a vasúti hálózaton végzett, jelentősen megnövekedett felújításokra. Volker Wissing (FDP) közlekedési miniszter elismerte, hogy az energiaszállítás prioritása kihívások elé állítja a vasutat. A fontos útvonalak már most is erősen túlterheltek – mondta. Ezért az olaj- és szénszállítmányokat körültekintően kell előtérbe helyezni annak érdekében, hogy biztosítsák a polgárok energiaellátását. Ez nem könnyű döntés, mert akár azt is jelenti, hogy a személyszállításnak várnia kell.

A dokumentum szerint a Deutsche Bahn pályaműködtető cége már kiigazította a hálózat használati feltételeit annak érdekében, hogy a vonatok üzemeltetési kezelésében az energia szállítását előnyben részesítse. A rendelet ezután szabályozhatja a menetvonal-kiosztásnál való kedvezményes elbánást is. A hatóságok arra is rámutattak, hogy kapacitáshiány miatt 

szükség lehet olyan tehervagonok használatára is, amelyek már nem felelnek meg az érvényes zajvédelmi előírásoknak.

Hasonló, rendkívüli pályakapacitási döntéseket Magyarországon is meg kellett hozni, amióta az ukrán gabona egy része hazánk vasúti hálózatát igénybe véve jut el a nemzetközi piacokra.

Kovács Imre, a Rail Cargo Group egyik vezetője arról tájékoztatta lapunkat, hogy a Rail Cargo Hungaria (RCH) az év eleje óta közel 390 ezer tonna gabonát fogadott Ukrajnából Eperjeskén és Záhonyon keresztül.

Ebből a mennyiségből széles nyomtávon közel 266 ezer tonna, normál nyomtávú vonatban pedig mintegy 122 ezer tonna érkezett. Az RCH mintegy 253 ezer tonna gabonát fuvarozott tovább átrakás után, illetve normál továbbítással rendeltetési helyére. Ukrajnából 2022 első hét hónapjában összesen 1,9 millió tonna áru lépett át a határon az RCH közreműködésével, és ebből 1,7 millió tonnát továbbítottak vasúton. A vasúti vezető elmondta, hogy az RCH folyamatosan egyeztetett a szakminisztériummal és a MÁV-val annak érdekében, hogy gördülékenyebbé váljon a gabonafuvarozás.

Magyar Nemzet

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Műsorok

Svenk, a HírTV mozimagazinja

Svenk, a HírTV mozimagazinja

A hetente szombatonként 22:50-kor műsorra kerülő Svenkben Zavaros Eszter műsorvezető kalauzolja a nézőket a magyar filmipar múltjába, jelenébe és jövőjébe.
Sajtóklub - ajánló

Sajtóklub - ajánló

Aktuális kérdések, hétről-hétre! Fontos témák, kivételes vélemények! Minden vasárnap 19 óra 10 perctől órától jelentkezik Sajtóklub című műsorunk.
Vezércikk - ajánló

Vezércikk - ajánló

Vezércikk – a sajtóban ez az a műfaj, ami meghatározza az adott médium legfontosabb üzenetét, de ez már nem csak a nyomtatott sajtótermékek privilégiuma. Hétfőtől péntekig 20 óra 55 perctől gyakorló zsurnaliszták, szókimondó véleményvezérek elemzik a nap legfontosabb híreit.
Paláver - ajánló

Paláver - ajánló

A HírFM és a HírTV közös műsora a Paláver. Itt a hallgatók közvetlenül is részt vehetnek a műsorfolyamban. Minden hétköznap 15 óra 30 perctől. A műsor telefonszáma: +36 (1) 799 29 99.

Kapcsolódó tartalmak

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!