Donald Trump további tíz százalékkal, összesen húsz százalékra emelte az összes kínai importcikkre kivetett tarifát, amire Peking válaszul nem csupán viszontvámokat, hanem exportkorlátozásokat is bevezetett.
A vámháború nagy nyomást helyez az amerikai kiskereskedelmi láncokra, köztük a Walmartra is, amely nagyon sok terméket importál Kínából és a lehető legalacsonyabb áron kínálja azokat az amerikai fogyasztóknak. Ezért is próbálta elérni a cég a beszállítóknál, hogy csökkentsék az árakat, de a kínai kormány erről hallani sem akar.
Szakértők szerint ha még az olyan óriások sem képesek engedményeket kicsikarni a kínaiaktól, és alacsonyan tartani az árakat, akkor a kisebb vállalatoknak erre semmi esélyük sincs.
A Walmart a CNN tudósítása szerint arra kérte néhány kínai partnerét, köztük konyhai eszközök és ruházati cikkek beszállítóit, hogy az amerikai vámok minden egyes fordulója esetén akár tíz százalékkal csökkentsék az árakat, mire a pekingi kereskedelmi minisztérium bekérette a vállalat helyi képviselőit.
A cégnek most két választása van: vagy emeli az árakat, amivel vásárlók elvesztését és végső soron a nyereségét kockáztatja, vagy kivívja a kínai kormány haragját, ami egyik álmoskönyv szerint sem jó jel. Az egész ügy azt is igazolja, hogy nincs igaza sem az amerikai elnöknek, sem a pénzügyminiszterének, Scott Bessentnek, aki a múlt hónapban azt állította, hogy a kínai gyártók „le fogják nyelni a vámokat”, és „nem mennek fel az árak” a fogyasztók számára.
„A kínai kormány egyértelműen megüzente, hogy nem ők fogják megfizetni a vámokat, hanem az amerikai fogyasztók” – hangsúlyozta Thomas Hoenig, a George Mason Egyetem Mercatus Központjának kutatója, a Federal Bank of Kansas City korábbi elnöke.
A teljes cikk a Világgazdaság honlapján olvasható.
Fotó: AFP