A Jaguár budapesti központjában az új modellek bevezetésével kapcsolatos fejlesztéseken dolgoznak majd százan – jelentette be pénteken a külügyminiszter.
„Ez egy mérnök központ lesz, egy klasszikus értelemben vett szellemi műhely, ahol a magyar mérnököknek az lesz a feladata, hogy Nagy-Britanniából irányított fejlesztési folyamatokban vegyenek részt, az ahhoz szükséges részkísérleteket végezzék el” – mondta Szijjártó Péter.
A Jaguár elsősorban a kedvező adókörnyezet miatt választotta Magyarországot, a cég gazdasági helyzete miatt ez elsőrangú szempont lehetett. A Jaguár 10 éve az indiai Tata Motors vállalatcsoport tulajdonában van.
„Pillanatnyilag a cég bajban van Nagy-Britanniában. Az eladásai csökkennek, a pénzügyi eredményei negatívba fordultak, tehát veszteséges, ezért kénytelen költségeket csökkenteni. A költségcsökkentés egyik módja volt az, hogy elindult a cég Kelet-Európa felé és nemrégiben nyitotta meg a termelőbázisát Szlovákiában, Nyitrán. Előre menekül a cég, megpróbál önvezető autókat, elektromos autókat gyártani, és ugye ehhez kell mérnöki munka” – mondta a Hír TV-nek Csath Magdolna, közgazdász, egyetemi tanár.
A brit-indiai cég várhatóan nem kizárólag magyar szakemberekkel indítja be budapesti fejlesztőbázisát.
„Alapvetően a magyarországi autós szektort eléggé akkut munkaerőhiány jellemzi. Ez minden szinten megfigyelhető. Gyakorlatilag bármelyik szereplőjével beszélünk a magyarországi autós szektornak, és itt nem csak a gyártókra gondolok, hanem a szolgáltatási szektor autós résztvevőire is, azt láthatjuk, hogy ez egy évek óta létező probléma, amit sem a mérnökképzés, sem a különböző szakképzési ágak sem tudnak kompenzálni, mert elég jelentős az elvándorlás” – fejtette ki Zách Dániel, a totalcar.hu újságírója.
A Jaguárnál magasan kvalifikált mérnökök nagy hozzáadott értékkel dolgoznak majd, ami új szint a hazai autóiparban. A magyar gazdaság autóipari kitettségét ez a beruházás nem növeli.
„Amikor a környezet romlik és a lakosság vásárlókedve elkezd romlani, akkor az ipari termelés is nagyban visszaesik az autóiparban. Viszont fejleszteni, kutatni, új modelleket kihozni folyamatosan kell a vállalatnak, úgyhogy ez mindenképpen egy pozitív előrelépés” – mondta Németh Dávid, a K&H Bank Zrt. vezető elemzője.
Magyarországon most jellemzően autóipari összeszerelő üzemek működnek. Ezek annyira jelentősek, hogyha például a legnagyobb gyárakban modellváltás miatt rövid időre leállítanak egy gyártósort, az önmagában képes rontani a negyedéves GDP-adatot.