2024. 04. 24. Szerda György napja
Jelenleg a TV-ben:

Cirkusztestvérek

Következik:

Híradó 12:00

Gazdaság

A helyi élelmiszerek aranykora jöhet

Nem térnek vissza a fogyasztók a járvány előtti időkhöz a koronavírus legyőzése után sem: a pandémia alapvetően átalakította az emberek hozzáállását az élelmiszerekhez. A szállítási nehézségek, a globális kereskedelem hibái és a fertőzéstől való félelem immár visszafordíthatatlanul a hazai és helyi termékek előnyben részesítését okozta, amelyet az online kereskedelem robbanásszerű térhódítása is segít.

  • A helyi élelmiszerek aranykora jöhet

Visszafordíthatatlan változást hozott a koronavírus-járvány a hazai agráriumban. Egyfelől bebizonyosodott, hogy a szállítási nehézségek és a járvány elején előforduló pánikvásárlások ellenére sem volt hiány az élelmiszerellátásban, sőt a jelentős importcsökkenés mellett a mezőgazdasági termékek kivitele is erősödött. Sok külföldi áru legalábbis átmenetileg nem volt elérhető a különböző országok egyéni nehézségei, például a vendégmunkások hiánya miatt, de az árak is nőttek.

Másfelől a kijárási korlátozások is a hazai árukat segítették. A mindennapi élet átalakulása a kisebb távolság vagy az ismertség miatt a helyi piacokra irányított sok olyan vevőt is, akiknél ez korábban nem volt gyakorlat. Nagy István agrárminiszter a közelmúltban a Magyar Nemzetnek adott interjúban arról beszélt, ma már minden tizedik fogyasztó a termelői és a helyi piacokat választja.

Hatással volt a változásra az ­online kereskedelem súlyának ugrásszerű növekedése és az ételkiszállítás új időszámítása. Szakértők szerint a fogyasztói tudatosság is nagyon megnőtt, és egyre többeknek fontos a hazai termelők támogatása, emellett a bizalom is megnőtt a helyben előállított élelmiszerek iránt. A Covid–19-járvány tehát alapjaiban változtatta meg az emberek elvárásait a hazai mezőgazdaság iránt.

Élelmiszeripari szakmai körökben ezért ismét egyre hangsúlyosabban kerülnek elő a magyar élelmiszeripar nem túl rózsás helyzetével kapcsolatos vélemények és annak igénye, hogy jelentős lökést kapjon az ágazat.

Azt azonban már nem igazán tudják a szakértők sem, hogyan lehetne viszonylag rövid idő alatt a rendelkezésre álló eszközökkel versenyképesebbé, az európai piacon jóval nagyobb súlyúvá tenni a magyar élelmiszer-gyártást.

A hazai élelmiszeripar mélyrepülése a rendszerváltással kezdődött, amikor a privatizáció során külföldi kézbe kerültek a meghatározó üzemek, gyárak. Ezeknek jelentős részét a külföldi tulajdonos rövidesen bezárta, a gyártást pedig külföldön folytatta – a korábbival megegyező márkanév alatt.

Emiatt a hazai gazdák rákényszerültek az alapanyag-termelésre. Az uniós csatlakozáskor újabb csapás érte a feldolgozókapacitást, a szocialista kormányzás pedig a tőkeerős külföldi szereplők érdekeit nézte a hazai gazdák helyett.

A 2010-es kormányváltás óta jelentős hátrányt faragtunk le, de az alapanyag-előállítás és -értékesítés helyett még mindig jóval nagyobb arányban kellene teret nyerniük a magas feldolgozottságú élelmiszereknek.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egyebek mellett a kiváló minőségű, itthon termelt tojás és gabona kivitele vagy a külföldi tulajdonú szereplőnek nyomott áron való értékesítése helyett jóval több hazai szereplőnek kellene itthon magasabb feldolgozottságú élelmiszert, például tésztát előállítani, és azt értékesíteni külföldön. Sőt az innovatív ötletekkel, egészségesebb, környezetkímélőbb gyártással, akár a további feldolgozással az európai élmezőnyben versenyeznének a szereplők.

Noha az élelmiszeripar újjáépítése időigényes folyamat, a legkisebb termelők, a családi gazdaságok életében alapvető megújulást lehetővé tévő, jövőre életbe lépő szabályozási környezet már ösztönzi a feldolgozást. Ez azt jelenti, hogy az őstermelő akkor sem ütközik akadályba, ha a megtermelt gyümölcsből főzött lekvárt árulja.

Ráadásul a kistermelők már nemcsak a helyi piacokon árulhatnak, de a tervek szerint rövid időn belül az online térben is. A növekvő kereslet pedig szerencsés esetben tovább ösztönzi a fejlődésüket.

 

Magyar Nemzet

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Műsorok

Svenk, a HírTV mozimagazinja

Svenk, a HírTV mozimagazinja

A hetente szombatonként 22:50-kor műsorra kerülő Svenkben Zavaros Eszter műsorvezető kalauzolja a nézőket a magyar filmipar múltjába, jelenébe és jövőjébe.
Sajtóklub - ajánló

Sajtóklub - ajánló

Aktuális kérdések, hétről-hétre! Fontos témák, kivételes vélemények! Minden vasárnap 19 óra 10 perctől órától jelentkezik Sajtóklub című műsorunk.
Vezércikk - ajánló

Vezércikk - ajánló

Vezércikk – a sajtóban ez az a műfaj, ami meghatározza az adott médium legfontosabb üzenetét, de ez már nem csak a nyomtatott sajtótermékek privilégiuma. Hétfőtől péntekig 20 óra 55 perctől gyakorló zsurnaliszták, szókimondó véleményvezérek elemzik a nap legfontosabb híreit.
Paláver - ajánló

Paláver - ajánló

A HírFM és a HírTV közös műsora a Paláver. Itt a hallgatók közvetlenül is részt vehetnek a műsorfolyamban. Minden hétköznap 15 óra 30 perctől. A műsor telefonszáma: +36 (1) 799 29 99.

Kapcsolódó tartalmak

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!