Új modellek kedvező áron és kevés vásárló – általában ez jellemezte a hazai autópiacot. Az év vége viszont csekély javulást hozott. „Tovább nőtt a jogi személyek, azaz a vállalati ügyfelek aránya a magánszemélyekhez képest, ez decemberben a 80 százalékot is meghaladta. Mutatja, hogy a magánvevők tűntek el a piacról. Olyanok, akik nem vásárolnak új autót csak nagyon alacsony volumenben, havi 900-1100 darab lehet összességében” – fogalmazott Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.
2012-ben 15 százalékkal több új autót adtak el, mint egy évvel korábban. Ezek kétharmadát céges ügyfélnek értékesítették. A forgalom továbbra is jóval elmarad a négy évvel ezelőtti szinttől, akkor valamivel több, mint 158 ezer új autó talált gazdára. Ez a szám 2012-ben az ötvenezret sem érte el.
Az autókereskedők a gyenge lakossági értékesítéseken változtatnának: azt szeretnék, hogy a cégek mellett a magánszemélyek is leírhassák az új autó áfáját a személyi jövedelemadójukból. „Egy korrekt regisztrációsadó-színvonal van Magyarországon, és olyan korrekt finanszírozási megoldások jöttek cégeknél, amelyek az áfa részleges vagy teljes körű leírását is lehetővé teszik. Azt várjuk az idei, 2013-as esztendőtől, hogy ez a trend folytatódjon, ahogy a gazdaságnak a javulása a vállalkozásoknál lekövethető lesz. Azt szeretnénk, ha a lakossági fogyasztás is érdemben tudna növekedni” – nyilatkozta Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.
A szakemberek szerint egy átlagos 4 milliós autót így akár egymillió forinttal olcsóbban is meg lehetne vásárolni. A javaslat egyelőre nem került a kormány elé.