2020. május 26.,
kedd, Fülöp, Evelin napja

Globál: Jelentősen drágul az autózás

Hír TV

2019. december 3., kedd 23:00

Dugódíj, kitiltás, közösségi közlekedésfejlesztés a nagyvárosokban. Sikerül-e élhetőbb tereket varázsolni a metropoliszokban? A Globálban erre a kérdésre kereste a választ Gantner Barnabás és vendége, Várkonyi Gábor autópiaci szakértő.

Statisztikák szerint a városi levegőszennyezés minden évben százezrek életét követeli, de az európai nagyvárosok között hatalmas eltérések vannak. 1990 óta a technika fejlődése következtében egyre kevesebben veszítik életüket olyan betegségekben, amelyek kialakulásáért a levegőszennyezettség a felelős. Ugyanakkor a gépjárművek számának emelkedése miatt sokan panaszkodnak arra, hogy élhetetlenek a nagyvárosok.  Budapesten felvetették a dugódíjat és a diesel autók kitiltását is a belvárosból.

Arról, hogy ez működő módszer lehet-e, Várkonyi Gábor autópiaci szakértőt kérdezte a műsorvezető.

„Én azt gondolom, hogy London példáját véve azért azt lehet mondani, hogy bizonyos mértékig működik. Londonban, ha az emlékezetem nem csal, akkor még a kettővel ezelőtti polgármester volt, aki bevezette a dugódíjat, illetve megpróbálta csökkenteni valamilyen mértékben a forgalmat. Azért azt tudni kell, hogy ezekben a városokban, amelyek ennyire túlzsúfoltak, amelyek a budapesti mértékhez képest is nagyságrendekkel nagyobb forgalommal rendelkeznek, nem is nagyon lehet megoldani másképpen. Valami fajta újraelosztása a városi térnek mindenféleképpen meg fog történni Európában is és egyébként a világ más tájain is.” – fogalmazott Várkonyi Gábor.

Az elektromos és hibrid autók térhódítása is egyfajta megoldás a levegő szennyezettségének csökkentésére, ám az új technológiával működő négykerekűek igen drágák.

„Ha a CO2 kibocsátással kapcsolatos európai uniós büntetéseket nézzük, akkor az autógyártónak nagyon egyszerűen megfogalmazva kettő választási lehetősége van. Vagy kifizet rettenetesen nagy büntetést, vagy ilyen technológiákba invesztálva megpróbálja megúszni a CO2 kibocsátással kapcsolatos büntetést. Így is úgy is fájni fog, és így is úgy is drágábbak lesznek az autók a jövőben, jelentősen. Ez részint valamilyen értelemben elfordíthatja az emberek figyelmét az autózás irányából, hiszen ha a jelenlegi viszonylag kifizethető autózás drasztikusan drágulni fog, akkor többen fogják meggondolni azt, hogy autóba üljenek-e.” – tette hozzá a szakértő.

Teljes műsor: 

Hír TV