2020. november 28.,
szombat, Stefánia napja

Credo: A közösségi média egy öntudatra ébredt rendszerré vált

Hír TV

2020. október 22., csütörtök 23:55

Szorongó és depressziós fiatalok, megosztott társadalmak, megfigyelő kapitalizmus, közösségi média-függőség, manipuláció. Mikor és hogyan vesztette el a kontrollt az emberiség az online térben? Mi irányítunk vagy minket irányítanak? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ Földi-Kovács Andrea műsorvezető Megadja Gáborral, Nyakas Leventével és Szűts Zoltánnal a Hír TV eheti Credo című műsorában.

A műsorban szó esett arról is, hogy egy drámai dokumentumfilm tartja lázban a közösségi médiumok szakértőit. A Social Dilemma az adatkapitalizmus veszélyeit járja körül, és maguk a fejlesztők kongatják meg a vészharangot saját találmányaik kapcsán – mondta el Földi-Kovács Andrea műsorvezető.

A közösségi média térhódítása az elmúlt években látványosan ment végbe, és egyre többen csatlakoztak a különböző platformokhoz. Mindeközben lemaradtunk volna valamiről

– tette fel a kérdést a vendégeknek Földi-Kovács Andrea.

Megadja Gábor eszmetörténész, a Századvég jogi szakértője felidézte, mikor a Facebook betört Magyarországra, akkoriban ez egy ártalmatlan projektnek tűnt. Ugyanakkor

ma már ott tartunk, hogy mindenféle hír- és információfogyasztásnak a kapuja a Facebook, és akik a közösségi oldalt működtetik, azok a „kapuőrök”, ők válogatják ki nekünk, hogy mit lássunk a hírfolyamban, és ez egy olyan mértékű hatalom, amely beláthatatlan következményekkel jár

– hívta fel a figyelmet az eszmetörténész.

A műsorvezető arra is kíváncsi volt, hogy mennyire látjuk át ezt a rendszer, lehet-e tudni, hogy mi zajlik ezek mögött a közösségi oldalak mögött.

 Nyakas Levente, az NMHH Médiatudomány Intézetének vezetője szerint

a legnagyobb probléma az, hogy ez nem egy transzparens rendszer, majd rámutatott arra, hogy nagyon sok automatizált rendszer van, amely igyekszik a felhasználók tulajdonságait, szokásait feltérképezni, és ezeknek megfelelően tartalmakat és különböző szolgáltatásokat kínálni.

A műsorban az is elhangzott, hogy a közösségi média egy öntudatra ébredt rendszerré vált, amely használ minket: manipulál, kívánságai vannak és befolyásolja a viselkedésünket.

Szűts Zoltán médiakutató, az Eszterházy Károly Egyetem docense ehhez kapcsolódóan megjegyezte, hogy a tudományos-fantasztikus alkotások egész másképp képzelték el a jövőnk, a valóság azonban az, hogy az online térben egy olyan változás történt, amely a viselkedésünket befolyásolja.

A számítógépünket tulajdonképpen a tenyerünkön hordozzuk a médiakutató szerint, és az abból fakadó személyre szabott információk még a dopamin szintünkre is hatással vannak.

Arra a kérdésre is igyekeztek választ találni a beszélgetés során, hogy miért van szükség 24 órás megfigyelésre, mi az elsődleges cél. Erre Megadja Gábor azt válaszolta, hogy ahogy az a Social Dilemma című filmben is elhangzik, hogyha nem fizetsz a termékért, akkor te magad vagy a termék. Azaz a hirdetők megveszik az érdeklődési körömet, ami arra jó, hogy tűpontosan tudni fogják milyen hirdetéseket kell az orrom elé dobni, és erre egyetlen hirdetési metódus sem képes – húzta alá.

A műsor második felében a 14 évvel ezelőtti, Gyurcsány Ferenc őszödi beszédének kiszivárgását követő utcai zavargások máig velünk élő lenyomatait és következményeit vették górcső alá. Elhangzott, hogy hiába telt el annyi év, ahogy a felelősök sem bűnhődtek meg, úgy az áldozatok sem kaptak méltó elismerést vagy kárpótlást.

Teljes adás:

Hír TV