A műsorban szó esett arról is, hogy egy drámai dokumentumfilm tartja lázban a közösségi médiumok szakértőit. A Social Dilemma az adatkapitalizmus veszélyeit járja körül, és maguk a fejlesztők kongatják meg a vészharangot saját találmányaik kapcsán – mondta el Földi-Kovács Andrea műsorvezető.
A közösségi média térhódítása az elmúlt években látványosan ment végbe, és egyre többen csatlakoztak a különböző platformokhoz. Mindeközben lemaradtunk volna valamiről
– tette fel a kérdést a vendégeknek Földi-Kovács Andrea.
Megadja Gábor eszmetörténész, a Századvég jogi szakértője felidézte, mikor a Facebook betört Magyarországra, akkoriban ez egy ártalmatlan projektnek tűnt. Ugyanakkor
ma már ott tartunk, hogy mindenféle hír- és információfogyasztásnak a kapuja a Facebook, és akik a közösségi oldalt működtetik, azok a „kapuőrök”, ők válogatják ki nekünk, hogy mit lássunk a hírfolyamban, és ez egy olyan mértékű hatalom, amely beláthatatlan következményekkel jár
– hívta fel a figyelmet az eszmetörténész.
A műsorvezető arra is kíváncsi volt, hogy mennyire látjuk át ezt a rendszer, lehet-e tudni, hogy mi zajlik ezek mögött a közösségi oldalak mögött.
Nyakas Levente, az NMHH Médiatudomány Intézetének vezetője szerint
a legnagyobb probléma az, hogy ez nem egy transzparens rendszer, majd rámutatott arra, hogy nagyon sok automatizált rendszer van, amely igyekszik a felhasználók tulajdonságait, szokásait feltérképezni, és ezeknek megfelelően tartalmakat és különböző szolgáltatásokat kínálni.
A műsorban az is elhangzott, hogy a közösségi média egy öntudatra ébredt rendszerré vált, amely használ minket: manipulál, kívánságai vannak és befolyásolja a viselkedésünket.
Szűts Zoltán médiakutató, az Eszterházy Károly Egyetem docense ehhez kapcsolódóan megjegyezte, hogy a tudományos-fantasztikus alkotások egész másképp képzelték el a jövőnk, a valóság azonban az, hogy az online térben egy olyan változás történt, amely a viselkedésünket befolyásolja.
A számítógépünket tulajdonképpen a tenyerünkön hordozzuk a médiakutató szerint, és az abból fakadó személyre szabott információk még a dopamin szintünkre is hatással vannak.
Arra a kérdésre is igyekeztek választ találni a beszélgetés során, hogy miért van szükség 24 órás megfigyelésre, mi az elsődleges cél. Erre Megadja Gábor azt válaszolta, hogy ahogy az a Social Dilemma című filmben is elhangzik, hogyha nem fizetsz a termékért, akkor te magad vagy a termék. Azaz a hirdetők megveszik az érdeklődési körömet, ami arra jó, hogy tűpontosan tudni fogják milyen hirdetéseket kell az orrom elé dobni, és erre egyetlen hirdetési metódus sem képes – húzta alá.
A műsor második felében a 14 évvel ezelőtti, Gyurcsány Ferenc őszödi beszédének kiszivárgását követő utcai zavargások máig velünk élő lenyomatait és következményeit vették górcső alá. Elhangzott, hogy hiába telt el annyi év, ahogy a felelősök sem bűnhődtek meg, úgy az áldozatok sem kaptak méltó elismerést vagy kárpótlást.
Teljes adás:
Hír TV