2022. 09. 26. Hétfő Jusztina napja
Jelenleg a TV-ben:

Híradó

Következik:

Napirend előtti felszólalás - Orbán Viktor 23:50

Apáti Bence blogja és videóblogja

Apáti Bence: Epipo füstje alig rendelkezik egy jelentéktelen kis lángocskával

A Visszatérés Epipóba című dokumentumfilm nem azért rossz, mert a rendezője szánt szándékkal vagy véletlenül elrántja a tragikus történetről a fókuszt, hogy aztán arra irányítsa a nézői figyelmét, ami saját magának igazán fontos; saját magára.

  • Apáti Bence: Epipo füstje alig rendelkezik egy jelentéktelen kis lángocskával

És, itt most jönne egy keretes arról, hogy micsoda is Epipo, meg, hogy ki volt Sipos tanár úr és mi is ez a dokumentumfilm, ehelyett csak ide teszek egy linket az alkotásról és inkább azzal kezdem, hogy elmesélem, milyen volt, amikor alig tíz évesen először hallottam Epipóról.

Röviden: fura.

Szüleimmel a szigligeti alkotóházban nyaraltunk, ahol egy ismert ballib ellenzéki zeneszerző szinte felnőtt fia csillogó szemmel tartott beszámolókat a táborról. A fura és bizarr szokásokról, szabályokról, a harcokról.

Nem sokat értettem az egészből, inkább csak egy érdekes érzés maradt meg bennem. Viszolyogtam. Kicsit talán féltem is a történetek hallatán.

De, vissza dokumentumfilmhez, ami nem azért tévút, mert Oláh Judit a lényeg helyett saját magáról készített egy alkotást, saját magával kezdi, saját magával folytatja, hogy aztán saját magával is fejezze be.

Nem azért lett végtelenül gyenge és semmitmondó, mert a rendezőnő személyisége, a zaklatásokhoz képest pitiáner problémái rátelepedtek a filmjére, és miközben a nyolcvanas években egészen hátborzongató dolgokat művelt a rábízott kis, és nagykamaszokkal, Sipos tanár úr, neki az a legnagyobb gondja, hogy az Epipo nevű képzeletbeli köztársaságban azt a nevet kapta, hogy „Közepes”.

Nem ez a legnagyobb baja a filmnek és még csak nem is az, hogy időközben lett összehasonlítási alapunk, ami miatt még vérszegényebbnek tűnhet a film, hisz ebben a műfajban manapság jobbnál jobb produktumokat is láthat a nagyérdemű. Gondoljunk csak a Madeleine McCain, vagy Jeffrey Epstein történetét feldolgozó alkotásokra, amelyek kiválóan demonstrálják, hogy miktől is válhat lebilincselővé egy ilyen doku: a hossz, a figyelem felkeltése, a feszültség megteremtése, fokozása, vagy a különböző teóriák bemutatása, esetleg a néző tévútra csalása, majd a helyes csapásra terelése. Ezzel szemben Epipo füstje, amely hetek óta sötétbe borítja fél Magyarország egét, alig rendelkezik egy egészen aprócska, jelentéktelen kis lángocskával.

Nem tudjuk meg, pontosan vagy körülbelül hány fiúval erőszakoskodott Sipos, Az összessel, vagy csak néhány kedvencével? Nem jutunk közelebb ahhoz, hogy miképpen tudta ilyen sokáig titokban tartani a zaklatásokat, az sem derül ki, hogy hány éves volt a legfiatalabb áldozata, ahogyan az sem, hogy a zaklatottak közül hányan tértek vissza - és miért - a táborba, Epipóba a következő években is.

Csak sejtjük, hogy milyen családok gyerekei voltak az elit tábor kiválasztottjai és az a fontos információ is a szőnyeg alá lesz söpörve, hogy a történet szereplői és főszereplője egytől-egyig a liberális elithez tartoztak.

(Csak egy pillanatig képzeljük el, hogy a homokos/pedofil tanár történetét bemutató újságíró, az Epiporól készitett első cikket jegyző, Magyari Péter, a 444.hu újságírója, hova helyezte volna a hangsúlyokat, ha egy olyan sztori vetne most hullámokat, amelyben a nemzeti szubkultúra érintettjeire osztotta volna a sors a fő- és mellékszerepeket és amelyekben mondjuk csupa Nagy-Magyarország és Turul-pólós anyukát és apukát láttunk volna letörten nyilatkozni, arról, hogy egy Kurultáj típusú, háromhetes nyaraláson egy félbolond félsámán vagy egy pap zaklatta a rá bízott gyerekeket.)

De az is kihagyatlan ziccer marad, hogy vajon a fél ország által gyűlölt Miklósi „nemállokfelanélküledre” Gáborral mi történt a táborban. Ha már a volt indexes vállalta, hogy szerepel egy ilyen fontos dokuban, akkor a rendezőnőnek azt is tudnia kellett volna, hogy egy ismert újságírót a szakma szabályai szerint nem kényszeríthet inkognitóba, nem sumákolhatja el, hogy ki is az a hallgatag, félszeg figura, vagy azt, hogy hány évesen járt Epipóban, a nagyobb zaklatott kamaszok közé tartozott-e vagy kisebb gyerekek táborát erősítette, tehát, hogy miket volt kénytelen átélnie a nyaralások alatt. Erőszakoskodott vele Sipos, vagy csak seggbe lett rugdalva néhányszor?

A film tehát harmatgyenge, pedig a rendezőnőnek rengeteg korabeli filmfelvételt volt lehetősége felhasználni. Oláh Judit édesapja tévés volt, Sipos kollégája, aki jó pár napig kamerázhatott a táborban, de nem kapunk választ, csak kérdések és űr marad bennünk, miután elindul a stáblista, amelyből kimarad Magyari Péter, a 444 újságírója és a vele készült interjú is, amelyben Magyari kerek perec kijelenti, hogy szándékosan kihagyta az ügyet kirobbantó cikkéből Sipos azon vallomását, amiben arról beszél, hogy milyen nehéz volt a nyolcvanas években homoszexuálisnak lenni. (Magyarit meg ugye az HBO hagyta ki.)

Amúgy nem volt az, hiszen az is világossá válik, hogy Siposról azért sokan sejtették, hogy a férfiakhoz vonzódik, a rendőrség mégsem hurcolta el, nem zaklatta az akkori hatalom, az állása sem volt veszélyben.

Magyari azt is elmondja, hogy - bár kissé homályosan fogalmaz - azért engedte el ezt a részt, mert nem akarta, hogy a nyilvánosság ok-okozati összefüggést lásson a tanár tettei és a melegsége, illetve a melegség között.

És itt érünk el a doku legnagyobb problémájához. Hiszen mind Magyari, mind pedig Oláh Judit nem akar vagy nem mer beszélni egy fontos és kétségkívül érzékeny problémáról, ami viszont az elmúlt hónapok vitái során számtalanszor előkerült. Tehát, hogy bizonyos külső hatások segítségével meleggé lehet-e „varázsolni” a gyerekeket. (Meseország mindenkié)

Ugyanis az a nagy büdös helyzet, hogy a zaklatott fiúk 90 százaléka heteroszexuális volt, Sipos varázsló viszont úgy bűvészkedett a bizonytalan és önmagukat kereső, még nem férfi, de már nem is kisfiú kamaszokkal, hogy be tudta húzni őket a perverz „játékaiba”, képes volt rávenni őket arra, hogy kézzel és szájjal kielégítsék. Sikerrel tudta szinte az összes rábízott nagy és kiskamaszt molesztálni, homoszexuális viszonyra rávenni; azaz megrontani.

Tette ezt a kisugárzásával, a műveltségével, a humorával, a közvetlenségével és a rendelkezésére álló idővel.

Már az iskolában kiszagolta, melyik gyereknek válnak a szülei, kik vannak érzelmileg labilis állapotban, mely gyereknek van apahiánya, kik nem kapnak otthon elég figyelmet, majd behálózta az általa gyengébbnek ítélteket, végül lecsapott.

És szinte mindig sikerrel járt.

Rémisztő.

Magyari teljesen tévúton jár, - Oláh Judit, pedig változatlanul csak magával van elfoglalva - amikor arról beszél, hogy ebben az esetben hatalommal való visszaélés történt. Szó sem volt ilyesmiről. Épp ellenkezőleg.

Sipos a legkevésbé sem volt hatalmi viszonyban a gyerekekkel. Nem parancsolgatott nekik, nem zsarnokoskodott felettük. A haverjuk, a barátjuk lett, leereszkedett a szintjükre, egy lett közülük. Velük lógott, ivott, cigizett, megengedte, hogy tegezzék.

És szőtte a hálóját.

Megkereste a kulcsot, kikutatta, hogyan tudja „megtéríteni” a sérülékeny, labilis kamaszokat -amúgy melyik kamasz nem sérülékeny, melyik nem labilis? - majd lecsapott.

Ez az, ami érthető okokból kimaradt mind a filmből, mind Magyari munkájából.

Mármint számunkra érthető okokból.

Ezek a tények, ezek a következtések, ezek az információk ugyanis egyáltalán nem illeszkednek bele az LMBTQ lobbi narratívájába, és bizonyos körökben ezért tilos ilyenekről beszélni.

Szomorú.

 

Apáti Bence

 

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Műsorok

Zsuzsi asztala - ajánló

Zsuzsi asztala - ajánló

A vidék az új nagyváros! Zsuzsi asztala - szombaton 13 órától a HírTV műsorán. Várja Önöket a képernyő elé György-Horváth Zsuzsa.
Svenk, a HírTV mozimagazinja

Svenk, a HírTV mozimagazinja

A hetente szombatonként 22:30-kor műsorra kerülő Svenkben mostantól Zavaros Eszter műsorvezető kalauzolja a nézőket a magyar filmipar múltjába, jelenébe és jövőjébe.
Párbaj - ajánló

Párbaj - ajánló

Újraindult heti vitaműsorunk, Párbaj néven. Pénteken 20 órától várunk mindenkit a képernyő elé. Műsorvezető: M. Dobos Marianne!
Sajtóklub - ajánló

Sajtóklub - ajánló

Januártól nem hétfő esténként, hanem vasárnap 19 órától jelentkezik Sajtóklub című műsorunk.

Kapcsolódó tartalmak

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!