2024. 11. 22. Péntek Cecília napja
Jelenleg a TV-ben:

Akik a hazára voksoltak

Következik:

Híradó 12:00

Necces lehet a gyártó által prognosztizált 30 év élettartam

Hír TV

2018. június 6., szerda 17:20, frissítve: szerda 19:47

Silány minőségű korrózióvédelemmel láthatta el a Metrovagonmas a hármas metró felújított szerelvényeit, ezért rozsdásodhatnak már egy-másfél év elteltével – véli a Metróért Egyesület elnöke. Az egyik internetes portál tett közzé képeket arról, hogy a kocsiszekrények teteje kis idővel az átadásuk után korródálódott.

Sikertörténetként értékelte Tarlós István szerdán a hármas metró szerelvényeinek felújítást. A főpolgármester sajtótájékoztatóján elmondta, az utolsó szerelvényt is leszállították, az új metrók kevesebb hibát produkáltak az elmúlt időszakban, mint a 2-es és a 4-es metró összevéve. Mint ismert, a főváros 2014-ben döntött úgy, hogy a teljes vonalat és az állomásokat is felújítják, illetve lecserélik a régi szovjet kocsikat. A járművek felújítását az orosz Metrovagonmastól rendelték meg. Az első felújított szerelvények 2016 tavaszán érkeztek meg Budapestre, alig egy évvel később pedig már utazhattunk is rajtuk, a képet a képet azonban árnyalja, hogy szinte a bevezetését követően elromlott az a szoftver, amely az ajtókat irányította, és volt, hogy olyankor is kinyíltak, amikor nem kellett volna. A Fidesz akkor azt mondta, nem gond, ha késik a szerelvények átadása. A 3-as metró teljes felújításának a költsége egyébként elérheti a 160-170 milliárd forintot is.

 
Fotó: Veres Viktor/Zoom.hu
 

Pont ma, Tarlós főpolgármester diadaljelentésével egy napon tett közzé „Balatoni hullámok, rozsdafoltok az egyéves orosz metrókon” – címmel egy cikket a Zoom.hu. A portál a Metrovagonmas által ráncba szedett kocsiszekrények tetejéről készített felvételeket. A fotók nem adnak túl sok bizakodásra okot: korrózió, és rossz minőségű illesztések mindenütt. A laikus azonban sokszor rosszul ítél meg, „túltol” bizonyos helyzeteket, így a Hír TV-online Bíró Endre segtségével elemezte ki a képeket. A Metróért Egyesület elnöke szerint csak felületi korrózióról van szó, amik a jelenlegi üzemeltetésre nincsenek közvetlen hatással.

Rámutatott ugyan akkor, hogy a „felületi korrózió nyomokból pontosan meghatározni a kocsiszekrény korrózióvédelmének minőségét nem lehet, de azt valószínűsíteni lehet, hogy rendkívül silány minőségű.” Kifejtette, „ma a korszerű gyorsvasúti járművek kocsiszekrényét olyan könnyűfém ötvözetekből készítik, amelyeknél kizárt a korrózió, ennél a járműnél tudható volt, hogy ez nem így van, ezért lenne nagy jelentősége a korrózióvédelemnek. Mivel egy rövid idő, egy-másfél év után ilyen elszíneződések jelentkeznek, joggal feltételezhető, hogy a gyártó által prognosztizált 30 év élettartam nem lesz valóságos, vagy csak későbbi jelentős ráfordításokkal”. Az egyesület vezetője szerint pont ezért szakszerű és független vizsgálatokra lenne szükség.

A szerelvény kétarcú

Ezt állította a Metróért Egyesület első embere, amikor arra kértük, foglalja össze a tapasztalatait a felújított metrókocsikról. A„nagynevű világcégek által beszállított részegységek, hibamentesek, jól funkcionálnak. Az orosz gyártmányú vezérlő számítógép jól funkciónál, felhasználó barát. A járművezetők a kényelmes légkondicionált vezetőfülkét értékelik, a vonat viszonylag könnyen irányítható” – mondja Bíró, hozzátéve: a meghibásodások száma – a főpolgármester is erről beszélt – valóban alacsony.

Ugyan akkor „az utaskomfort szintje alacsony, a gépi szellőzés gyenge hatékonyságú, a menetzaj magas, a forgóvázaknál előfordulnak rendellenes rezonanciák, az úgynevezett futásjóság alacsony színvonalú, ennek pálya oldali okai is vannak. Az ajtó-ellenőrzéssel kapcsolatos meghibásodások száma nagyságrenddel csökkent, de teljesen nem szűnt még meg. Az utastér összeszerelésének minősége jóindulattal is csak közepes, az ajtók beszabályzása sok esetben nem tökéletes, rendellenes hangot hallatnak. Sajnos az egész összeszerelés alatta marad a ma neves gyártóknál megszokott színvonalnál.”

A BKV Zrt. reakciója

A Zoom.hu internetes oldalon az M3 metró vonal korszerűsített, felújított járműveiről közölt fényképek alapján irt cikk tartalma az alábbiak miatt nem felel meg a valóságnak.

Az összeállítás figyelmen kívül hagyja, hogy a több részből összeillesztett, gyakran tagolt, bordázott konstrukció miatt egyetlen vasúti jármű teteje sem teljesen egyenletes. A feltételezett rozsdafoltok valójában szennyeződés maradványok, ugyanis a metrójárművek üzeme során a szerelvények áramellátást szolgáló harmadik sín és a rajta futó áramszedők, illetve a vasúti kerekek kopásából fémpor keletkezik, amelyet a közlekedő szerelvények által keltett huzathatás örvénylésben tart. Ez a fémpor a járműmosások között lerakódik a járművek tetején, és abból egy záport követően a bordázott járműtetőn a fényképeken látható rozsdás fémpor-összefolyások keletkeznek. Jelen esetben is ez történt.

Az utolsó képen – a cikkel ellentétben – sem olyan szellőzők láthatók, amelyekből „rojtokban lóg ki a tömítés”. A kép azokat a forgalomba még nem helyezett járműről el nem távolított nyílászáró szalagokat mutatja, amelyekkel a gyártó a járművek szállítása előtt az utastér szellőző nyílásait lezárta. A szerelvények forgalomba adását megelőző előkészítés során ezek a nyílászáró szalagok eltávolításra kerülnek.

 

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!