2024. 11. 22. Péntek Cecília napja
Jelenleg a TV-ben:

Akik a hazára voksoltak

Következik:

Híradó 12:00

Kényes téma? Hallgatnak az üzletláncok műanyag ügyben

Hír TV

2018. július 20., péntek 15:02

A nyári sörfogyasztás és a szilveszterkor eladott virsli mennyisége a legtöbb áruháznál nyilvános adat, az értékesített műanyag szatyrok száma viszont nem megismerhető. Panaszkönyv című műsorunk kérdezte körbe a nagy üzletláncokat arról, mennyi zacskó és bevásárlótáska fogy náluk évente, de egyedül az Auchan vállalta fel eladási számait : 2017-ben összesen 22 millió darab műanyag szatyrot értékesítettek.

Pár hét alatt nyolcvanezren írták alá a Greenpeace petícióját, amely azt követeli a kormánytól, hogy 2020-tól tiltsa be az egyszer használatos műanyag szatyrokat. A Panaszkönyv szerkesztősége ebből az apropóból körkérdést intézett öt áruházlánchoz. Az Auchantól, a Tescótól, a Spartól, a Lidltől és az Alditól is ugyanazt kérdezték: mennyi műanyag zacskó és szatyor fogy náluk átlagosan évente vagy havonta? Egyedül az Auchan volt annyira bevállalós, hogy kijöjjön az adatokkal. 2017-ben közel 15 millió darab kisméretű, letéphető zacskót használtak vásárlók a pékségeknél illetve a zöldség–gyümölcs osztályokon. A kasszánál megvásárolható műanyag szatyorból közel 7 milliót adtak el tavaly – tudatta a Panaszkönyvvel az áruház kommunikációs osztálya.

Üzleti titok?

A másik négy megkérdezett üzletlánc kitért a válaszadás elől. A Lidl üzleti titokra hivatkozott, az Aldi és Spar menedzsmentje azzal érvelt, hogy a műanyag szatyrokra vonatkozó konkrét eladási számokat nem kívánják a nyilvánossággal közölni. A Tescótól is mindössze annyit sikerült megtudni, hogy áruházaikban körülbelül a vásárlások 10 százalékához értékesítenek egyszer használatos műanyag táskát. Tekintve, hogy tavalyi teljesítménye alapján változatlanul a Tesco a legnagyobb forgalmú kereskedelmi lánc – 809 milliárd forintra becsült bruttó forgalmával – nem nehéz kikövetkeztetni, hogy az eladott műanyag szatyrok száma náluk is bőven eléri a húszmilliós nagyságrendet. Az áruház a Hír TV-hez eljuttatott közleményében kifejtette, hogy 2017 februárja óta bevásárlótáskák nélkül szállítja házhoz a legtöbb online rendelt termékeket, ezzel pedig egy év alatt nagyjából 3 millió műanyag szatyorral kevesebbet ad a vásárlások mellé, mint korábban.

Valami elkezdődött

Bár a konkrét eladási számaikat titkolják az üzletek, azért azt jó látni, hogy minden áruház tett lépéseket a környezetkímélőbb vásárlásért. A Sparban például már csak kétfajta műanyag bevásárlótáska érhető el, a többi papírból, vagy lebomló komposztálható anyagból készül. 2017-ben a vásárlók ötöde ezeket választotta.

A Lidl a Hír TV információkérése után egy nappal jött ki a hírrel, hogy 2019 év végéig megszüntetni az áruházaiban kapható egyszer használatos műanyag termékek forgalmazását.

Az Aldi bevásárlótáskái 80 százalékban újrahasznosított anyagból készülnek, 2017-ben pedig több mint 6700 tonnányi papírhulladékot gyűjtöttek szelektíven, amit 100 százalékban újra is hasznosítottak. Ilyen újrahasznosított papírból készülnek például a pénztáraknál kapható papír bevásárlótáskák – tájékoztatott az áruház.

A műanyag szatyrok betiltását egyébként mát több országban meglépték: Franciaországban két éve nem lehet plasztik bevásárló táskát adni a vásárlóknak, Görögországban pedig idén január óta. Kenya 2017 nyarán tiltotta be a használatukat az országban. Ha valaki megszegi a szabályt, akár négy év börtönt, vagy 40 ezer dolláros büntetést is kaphat. Ausztráliában Új-Dél-Wales állam kivételével az egész kontinensen tilos ingyen vékony műanyagzacskót adni a vásárlóknak, Chilében és Romániában pedig jövőre tűnnek el végleg a műanyag bevásárló táskák.

(Fotó: africatimes.com)

 

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!