2020. szeptember 23.,
szerda, Tekla napja

Komoly kihívások előtt: mi lesz így a MÁV-val?

2017. január 5., csütörtök 21:05, frissítve: csütörtök 21:10

Rövid időn belül akár járatritkításokhoz is vezethet a MÁV-nál a munkaerőhiány a Vasutasok Szakszervezete szerint. Az érdekképviseletnél úgy becsülik, hogy jelenleg mintegy ezer munkavállaló hiányzik a vasúttársaságnál, ám nem látják megoldottnak a két éven belül nyugdíjba vonuló további 4 ezer ember pótlását sem. A MÁV elismerte, hogy komoly kihívást jelent számukra a munkaerőhiány, és a kormánytól kértek segítséget.

A vonat ajtaja záródik, a mozdonyvezető pedig zöld jelzést kap az induláshoz. Mindennapos rutin ez a budapesti Déli pályaudvaron. Legalábbis amíg van, aki jelezzen, és van, aki induljon.

„Nem divat ma már a vasútra jönni” – Ezt mondta a Hír TV reggeli műsorában a Vasutasok Szakszervezetének vezetője. A munkaerőhiány ugyanis folyamatos probléma a MÁV-nál. A vasúttársaság még nyáron közölte, hogy egy évvel ezelőtt, vagyis 2015 végén 233 állás volt betöltetlen az egyébként 36 ezer embernek munkát adó vállalatcsoportnál. A szakszervezet szerint most négyszer ekkora a hiány.

„Egy ilyen ezer fő körüli hiányról kell, hogy beszéljünk, és 4 ezer fő várható 2019-ig. És ugye a legnagyobb probléma az, hogy nem jönnek ide dolgozni már a fiatalok a vasútra. Ez a legnagyobb probléma, hogy nem fogják tudni pótolni azt a hiányt sem, ami most megvan, illetve ami majd keletkezik” – fogalmazott Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke Reggeli járat című műsorunkban.

Az adminisztratív területen éppúgy kevés a dolgozó, mint a biztonsági berendezést kezelő műszerészek, a felsővezeték-szerelők vagy a jegyvizsgálók között.

– Tud példát mondani, hogy mire kell számítani a közeljövőben?
– Akár járatritkításra is kell számítani, tehát kevesebb vonat fog leközlekedni” – tette hozzá a szakszervezeti vezető.

Azt nem tudtuk meg a MÁV-tól, hogy valóban járatritkítás fenyeget-e. Ám azt írásban megerősítették, hogy komoly kihívás a szakképzett munkaerő megtartása és pótlása. November végén kezdtek bértárgyalást a szakszervezetekkel, a vasúttársaság a kormány segítségét kérte egy kiszámítható életpályamodell kialakításához. Saját forrása ugyanis nincs erre a MÁV-nak.

Márpedig a kormány elkötelezettnek mutatja magát a béremelések iránt: a munkaerőpiacért felelős államtitkár szerint a szakemberhiány csak magasabb bérekkel orvosolható. „Hogyha a magyar munkaerőpiacon olyan béreket kaphatnak a munkavállalók, amivel látják azt, hogy az egzisztenciájukat meg tudják tartani, meg tudják erősíteni, akkor biztos vagyok benne, hogy ez a mostani munkaerőhiány, ez a munkaerő iránti verseny nem lesz ennél élesebb” – nyilatkozta Cseresznyés Péter.

Az államtitkár a Hír TV kérdésére azt mondta: nagyberuházásokat egyelőre nem veszélyeztet a munkaerőhiány.