Égető szükség lenne a tanárok önállóságának visszaállítására
Hír TV
2018. február 4., vasárnap 11:57, frissítve: vasárnap 13:54
Január utolsó hétvégéjén vitt pedagógusokat a parlament elé a Tanítanék Mozgalom, amely az elmúlt években több tanártüntetést is szervezett. A demonstráción felszólalt az egyik szakszervezet elnöke is:
– Nézzük, mi a helyzet az életpályamodellel. Ez a tipikus taktikai atomfegyver, bárhol, bármikor, bárkivel biztosan bevethető. Amióta mi, pedagógusok megkaptuk, azóta mindenkit ezzel kábítanak, a fegyvereseket, az egészségügyieket, a bírókat és a többit. Mi a valóság? Elnézést kérek a szlengért: szívás, szívatás és kiábrándultság – fogalmazott a PDSZ vezetője.
Mendery László nem hiányzott arról a konferenciáról sem, amelyre a PDSZ és a Civil Közoktatási Platform pártok szakpolitikusait hívta meg. „Volt valaki, aki megígérte 2010 előtt, hogy visszaállítják a pedagóguspálya presztízsét. Meg is csinálta. Ugye nem ebben gondolkodnak?” – szegezte a kérdést a pártok képviselőinek Mendrey az eseményen.
A Demokratikus Koalíciót Arató Gergely képviselte, aki 2006 és 2010 között oktatási államtitkár volt. Ő így fogalmazott:
„Az oktatás szakmai kérdései politikai alapon dőlnek el, közben az oktatás az egyik legfontosabb közügyünk. Az, hogy a pártok véleménye között különbség van, helyénvaló és üdvös, és a demokrácia alapjaihoz tartozik. Éppen emiatt nem is nevezném technikainak, hogy a Jobbik miért nem írja alá a minimumot” – jegyezte meg a DK szakpolitikusa.
Magolás helyett készségfejlesztés, a tanárok és a diákok terheinek csökkentése, szabad tankönyvválasztás. Néhány pont az oktatási minimumból, amelyet a Tanítanék Mozgalommal közösen dolgoztak ki ellenzéki pártok.
A követelések többségével a Jobbik is egyetért. A párt sem a tanárokkal végeztetné el az adminisztrációs munkát. „A pedagógus munkáját segítő asszisztenseket az azonnali intézkedéses körben már említettem. Jelenleg az OECD-átlag fele a létszámuk, mi azonnal felemeljük az OECD-átlagra, és 30 százalékos béremelést adunk a pedagógiai asszisztenseknek” – ígérte Brenner Koloman.
A kerekasztal-beszélgetés egyik hangsúlyos gondolata a pedagógusok önállóságának visszaállítása volt. Az ellenzéki politikusok szerint az egyentankönyvek gátolják a tanárok egyéni képességeire építő oktatást.