2017. december 14.,
csütörtök, Szilárda napja

Törvénytelenül járhat el a posta, amikor korlátozza a csomagküldést

Hír TV

2017. november 13., hétfő 16:52, frissítve: hétfő 14:32

Az állami cég több esetben is jogi hibát vétett, például akkor, amikor nem tette közzé az általános szerződési feltételek módosítását a bevezetést megelőző 15. naptól kezdődően internetes felületein.

Körülbelül napi ezer csomag kiszállítását koordinálja az egyik futárszolgálatokkal szerződött cég. A karácsonyi időszakban a duplájára is nőhet a kézbesítendő küldemények száma. „Belföldi és nemzetközi csomagküldéssel foglalkozunk, és főleg karácsonykor a nemzetközi csomagküldés növekszik, de a belföldi is azért, mert az e-kereskedelem, az nagyon népszerű, mindenki vásárol az interneten” – mondta Clin Snead, a Fürgefutár.hu tulajdonosa.

A Magyar Posta néhány napja adta ki azt a közleményét, amiben azt írják: november 15-től napi öt darabban limitálja a csomagok feladását a céges ügyfeleinek. Hozzátették, hogy magánszemélyek továbbra is annyi csomagot adnak fel, amennyit csak akarnak. Pontos információkkal azonban még a postai dolgozók sem rendelkeznek.

„Nem tudjuk megmondani, hogy éppen mi fog az eszükbe jutni, mi  vagyunk talán a legutolsók, akik tudunk bármiről is” – fogalmazott egyikük.

Egy, a Hír TV által megkérdezett ügyvéd szerint a korlátozás törvénybe ütközik.

„Az egyetemes postai szolgáltató, az közszolgáltatást nyújt, ez a közszolgáltatás törvényben meghatározott feltételek és okok közvetkezése esetén korlátozható vagy szüneteltethető. A jelenleg hatályos törvény azt mondja, hogy Magyarország nemzetbiztonsági érdeke, közegészségügyi, honvédelmi érdekei esetén korlátozható vagy szüneteltethető ez a szolgáltatás. Egyéb okként megjelöli a törvény a sztrájk és a szolgáltató működési körén kívül eső okot, vis maiort, de ha ez nem áll fent, akkor a szolgáltatás nem korlátozható” – mutatott rá Balogh Szabolcs, a Magyar György és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje.

A posta a limit bejelentése esetében is törvénytelenül járt el, hiszen a jogszabályok szerint a szolgáltató köteles az általános szerződési feltételek módosítását a bevezetést megelőző legalább 15. naptól kezdődően internetes honlapján közzétenni. Ezenkívül hiányzik a postai szolgáltatók felügyeletét ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság jóváhagyása is.

Helyreigazítás

A fenti állításokat cáfolja a Magyar Posta, mivel a postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvény 39. § (4)-(5) bekezdései szerint a Postai szolgáltatások ÁSZF-jének módosításának, illetve közzétételének a honlapon, és a NMHH felé történő előzetes bejelentésének azonos határidővel, a változások hatályba lépését megelőző 15. napon kell megtörténnie. Ennek megfelelően a Posta a 2017. november 15-én hatályba lépő módosítást 2017. október 31-én bejelentette az NMHH részére és a módosításokat kiemelten tartalmazó ÁSZF-et ezzel egyidejűleg közzétette a honlapján. A tárgyalt ÁSZF módosítás nyilvántartásba vételéről a Hatóság határozata a Posta birtokában van, ahogy arról is bizonyítékkal rendelkezünk, hogy október 31-én megtörtént a módosított ÁSZF bevezetést megelőző közzététele a Posta honlapján.

A Magyar Posta egyben leszögezi: az a két csomagtermék (MPL Üzleti Csomag és MPL Netcsomag), amelyeknél a korlátozást bevezette, nem tartozik az egyetemes szolgáltatás alá, azok piaci termékek, erre tekintettel a Magyar Posta – más futárcégekhez hasonlóan – szabadon határozhatja meg azok feladási feltételeit.