2024. 12. 13. Péntek Luca, Otília napja
Jelenleg a TV-ben:

Hazahúzó

Következik:

A trónfosztott királyság 03:00

Pocsék állapotban vannak a magyar utak

Hír TV

2018. január 21., vasárnap 09:28, frissítve: vasárnap 10:59

Nem csökken a kátyús, balesetveszélyes közutak száma Magyarországon, az önkormányzatok sem kapnak normatív támogatást az államtól útfelújításra. Az országos területrendezési tervből novemberben kitörölték az új hidakra, főútszakaszokra és elkerülő utakra vonatkozó bekezdéseket. Ahol van fejlesztés, ott jellemzően a kormánypárti politikusok és a vállalkozói holdudvar érdekei érhetők tetten.

A 6-os főúton Szekszárd és Pécs között az úthibák próbára teszik a járműveket. Rácz István harminc éve autóvezető-oktató, szerinte balesetveszélyes erre közlekedni.

„Amikor nincs táblával kijelölve, hanem csak van a kátyú az úttest szélén, ezt általában későn vesszük észre, ami vagy hirtelen fékezést, vagy hirtelen kormányzást fog előidézni” – mondta Rácz István.

Az ormánsági Besence egyetlen útja harminc éve kapott aszfaltot. Manapság már 4-5 méterenként virítanak a kátyúk, a padkán pedig bokáig áll a víz. A négyszáz méteres szakasz felújítása alig 7-8 millió forintba kerülne. Nincs ennyi pénzük, pedig a falu jövője a tét.

„Iparűzésiadó-bevétele elhanyagolható az önkormányzatnak. Ide befektetők azért nem jönnek, mert sáros lesz a cipőjük” – mondta Ignácz József, Besence polgármestere.

Mostohán kezelt utakat a fővárosban is látni bőséggel. A XV. kerületben szabásmintára hasonlít a Szilas park utca, és az Őrjárat utcában is csak lépésben tudnak haladni az autók. A polgármester szerint alig három kilométernyi felújításra van forrásuk, állami segítséget meg nem kapnak.

„2010-ig cél- és címzett támogatás formájában juthattunk pénzhez, minden önkormányzat Magyarországon. Nekünk a XV. kerületben ennek a cél- és címzett támogatásnak a keretében sikerült 100 százalékban elérnünk, hogy minden utunk szilárd útburkolat, itt is földes utak voltak korábban. Most se új útépítésre nem adnak, nem is beszélve arról, hogy felújításra és kátyúzásra nincs normatív módon forráshoz jutás” – mondta Hajdu László.

Vannak vidékek ugyanakkor, ahol az állam nagyon is odateszi magát. Ilyen helység Kisvárda, ahol nemrégen a déli elkerülőutat személyesen adta át a nemzeti fejlesztési miniszter, a város szülötte. A 3,3 kilométer hosszú szakaszt a Strabag építhette meg, kilométerenként egymilliárd forintért. A felcsúti polgármester üzleti körei is jól szerepeltek az útépítéseken: csak tavaly 354 milliárd forint közpénzt nyert el a Mészáros és Mészáros Kft., a Duna Aszfalt és a Hódút Építő Kft. Az Átlátszó.hu munkatársa szerint a számok magukért beszélnek.

„Tavaly ez a három cég több nagy tendert nyert, például az M4–es autópályának a kivitelezési munkáit, a 7-es számú főút, M44-es gyorsforgalmi út, és kaptak több ilyen keretmegbízást is, amit még nem tudunk, hogy pontosan mely utakat fogja érinteni. Néhány önkormányzat tenderén is nyertek, például Tiszakécske, Kecskemét, Szekszárd. Tiszakécske egy nagyon fontos helyszín, ugyanis a Duna Aszfalt és a Hódút tulajdonosa, Szijj László és Varga Károly mindketten tiszakécskeiek” – mondta Erdélyi Katalin újságíró.

A kormány idén mindössze százmilliárd forintot fordít útfejlesztésre. A Magyar Közút adatai szerint az úthálózat majdnem 60 százaléka, összesen 19 ezer kilométer rossz állapotú. Ha ilyen ütemben haladnak a felújítások, akkor 21 év múlva végeznek vele.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!