Évről évre rekordokat döntenek a webáruházak. Az internetes vásárlások népszerűsége töretlen. Az interneteléréssel rendelkező magyarok több mint fele vett már valamit a világhálón. A forgalommal párhuzamosan a visszaélések száma is nőtt. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a fogyasztóvédelmi hatóság több mint 1500 webes üzletet vizsgált az elmúlt időszakban.
„Árak kapcsán voltak visszaélések mostanában, hogy egyik nap X áron lehetett megvenni a terméket, másik napon akciósnak meghirdetve, de mégiscsak drágább volt, mint mondjuk az előző napon. Csak ugye aki nem nézi nap, mint nap ugyanannak a webáruháznak az oldalát, annak nem tűnt fel ez a fajta átverés. És ugye külön kategória azok a webáruházak, amelyek nem elérhetők egyáltalán. Tehát megrendeltük a terméket, ki is fizettük és nem kapjuk meg a terméket vagy valami teljesen más terméket kapunk” – magyarázta Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője.
A fogyasztóvédők azt tanácsolják, adott webáruházból csak akkor rendeljenek, ha van feltüntetett kapcsolat, akihez később tudnak fordulni probléma esetén. A lakosság 87 százaléka már tisztában van a Black Friday, azaz a fekete péntek jelentésével, 20 százalék pedig vásárolni is tervez ezen a napon.
„Az elmúlt adatok, a tavalyi Black Friday-nél a termékeink 80 százaléka ezen a napon volt elérhető a legolcsóbb áron” – emelte ki Gyökre Ádám, az eMag marketing igazgatója.
Az idei évben minden idők legforgalmasabb fekete péntekére készülnek. Mivel a megrendelt terméknek el is kell jutnia a vevőhöz, így egyre nagyobb figyelmet kap a kiszállítás. A tervek szerint a rendelések száz százalékát képesek lesznek 14 napon belül kiszállítani.
„A tavaly előtti évben elég komoly problémák voltak a kiszállítással, kiszállításokkal. Nem csak minket érintően, hanem globálisan a piacot. Ez a tavalyi évben megoldódni látszott már. Voltak ugyan csúszások, de nem volt közel sem olyan, mint 2015-ben” – mutatott rá Szták András, az eMag kereskedelmi igazgatója.
A legtöbb üzlet ilyenkor nagyon kedvező áron adja termékeit. Csak ennél a webes áruháznál a teljes mennyiséget figyelembe véve 3 milliárd forint lesz a kedvezmény mértéke.