2019. október 18.,
péntek, Lukács napja

Hableány-tragédia – szakmai hibákról és alkalmatlanságról beszél a sértettek jogi képviselője

Hír TV

2019. június 18., kedd 20:29

Nemzetközi vizeken való hajózásra alkalmatlannak nevezte a Hableány-tragédiát okozó a Viking Sigyn ukrán kapitányát a sértettek egyik jogi képviselője Magyarország élőben című műsorunkban. Sógor Zsolt ügyvéd szerint ugyanis a kapitány nem beszél idegen nyelveket, amelyet alátámaszt, hogy miután észlelte a balesetet, nem tudta magát kifejezni a rádión keresztül. Az ügyvéd szerint a segítségnyújtás elmulasztása miatt is felelősségre kellene vonni a kapitányt.

Tóth M. Gábor, az ukrán hajóskapitány ügyvédje Magyarország élőben című műsorunkban azt állította, hogy védence szakmai hibát nem vétett. Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. sértetti képviselője szerint ezt a kijelentést ő is és az ügyészség is kétségbe vonja, hiszen a meggyanúsításkor éppen egy szakmai hibát róttak fel a kapitánynak, nevezetesen azt, hogy szabálytalanul vezette a hajót és szabálytalanul próbált előzni, vagyis nem tartotta be a hajózás szabályait. Az ügyvéd kifogásolta, hogy a Viking kapitánya nem vette fel a kapcsolatot a Hableánnyal, valamint vélhetően gyorsabban is haladt a megengedettnél.

Hídszűkülteben pedig konkrétan tilos előzni

– tette hozzá.

A tragédia bekövetkeztekor a Panoráma Deck Kft. két hajója azonnal beszállt a mentésbe és Sógor Zsolt tájékoztatása szerint négy túlélőt ki is mentettek a vízből 11 kilométer/órás sodrásnál, ami igen komoly sebesség. Az ügyvéd úgy tudja, akik ebben a mentésben részt vettek, azok csütörtökön a Bátorságért érdemrendben részesülnek.

Sógor Zsolt szerint több tanút kell bevonni a büntetőeljárásba, hiszen – mint azt Földi-Kovács Andrea műsorvezetőnek kifejtette – esetleg olyan feltáratlan körülmények is kiderülhetnek, hogy talán a Viking kapitánya az ütközés pillanatában nem is látta, mi történt.

Arra a felvetésre, hogy a segítségnyújtás elmulasztása miatt is eljárás indulhat, Sógor Zsolt kifejtette, az ütközés után a Viking 50 méteren belül megállt, majd visszacsorgott, végül mintegy 800 méterrel odébb kikötött.

Azonnal horgonyra kellett volna venni a hajót, mentőcsónakot lebocsájtani és a legénységnek meg kellett volna kezdeni a mentést

– fűzte hozzá.

Szerinte ennek azért lett volna értelme, mert a baleset helyszínétől mintegy száz méterre volt egy másik Viking hajó, amelynek, ha átrádióztak volna, akkor az tudott volna segíteni.

Sógor Zsolt rámutatott, a balesetet okozó Viking kapitánya nyelvismeret hiányában alkalmatlan arra, hogy nemzetközi vizeken hajózzon. A tragédia után sem tudta pontosan elmagyarázni, hogy mi történt, hanem „vegyes nyelven” angolul, németül és oroszul adott jelentést arról, hogy baleset történt.

Teljes beszélgetés:

 

Hír TV