„Központ! Kérek megerősítést a leállítás megkezdésére. Köszönöm!” – A közlekedésért is felelős fejlesztési miniszter állította le a HungaroControl régi irányítóközpontját s adta át a 13 milliárd forintból épített újat. A költségek 15 százalékát az Európai Unió állta. Németh Lászlóné szerint a beruházás növeli a magyar légiforgalmi irányítás versenyképességét.
„Az atlanti szövetség felkérésére – ideiglenesen – a Magyar Légiforgalmi Szolgálat munkatársai irányíthatják majd a Koszovó feletti magas légtér forgalmát – közölte Németh Lászlóné. – E felkérés elismerést jelent mind hazánk, mind pedig a HungaroControl számára. Bizonyítéka annak, hogy Magyarország képes eredményesen ellátni egy ilyen összetett, egyedülálló, nemzetközi jelentőségű feladatot” – tette hozzá a nemzeti fejlesztési miniszter.
Hasonló fejlesztésre utoljára 1999-ben volt példa.
„A program két fő elemével, az irányító központtal, illetve a tudásközpont kialakításával igyekszünk megteremteni azt, hogy a HungaroControl technikai előnye Európában megmaradjon – mondta a vezérigazgató. – A technológiai előnyt elsősorban az adat, a lég-adatfeldolgozó rendszer, az úgynevezett MATIAS-rendszer képezi. Ebben voltak nagyon fontos, mérföldköveket jelentő újítások. És ezek az újítások új hardvert is megköveteltek, amelynek a letelepítése praktikusan egy új légiforgalmi irányító központban volt célszerű” – közölte Szepessy Kornél.
A gépeken Európa legmodernebb szoftverei futnak.
„Január–február a légiközlekedésben a mélypont, ilyenkor körübelül 1000-1200 repülőgép veszi igénybe a légiforgalmi szolgálatok tevékenységét – fogalmazott Bakos József. – Nyáron ennek majdnem a háromszorosa: a csúcsnapon 3255 repülőt irányítottak a kollégáink – tette hozzá légiforgalmi osztályvezető. – Ennek megfelelően kellett a létszámot is biztosítani” – tette hozzá.
Egy irányító legfeljebb húsz gépet felügyelhet. Hajnalban az ország egész légtere egy egységet alkot, de a forgalom sűrűsödésével kisebb blokkokra osztják. Tavaly Magyarország felett 607 ezer repülés volt.