2024. 03. 29. Péntek Auguszta napja
Jelenleg a TV-ben:

Radar

Cinkelt lapok a közbeszerzéseknél, milliárdokért építenek szűrőbuszokat

2017. szeptember 29., péntek 19:00

A Hirtv.hu információ szerint Magyarországon általánossá vált a gyakorlat, hogy a közbeszerzéseket eleve úgy írják ki, vagy menet közben úgy alakítják a feltételeket, hogy az ajánlatkérő által favorizált cég vagy cégek nyerjenek. Emellett az is általános jelenség, hogy túlárazzák a közbeszerzéseket, a vesztes félnek pedig minimális lehetősége van jogorvoslatra. Ráadásul a különböző pályázatok elbírálásakor a magyar cégeket előnyben részesítik, a vetélytársakat pedig minden eszközzel megpróbálják ellehetetleníteni.

Húsz, egészségügyi szűrőállomásként működő buszra írt ki márciusban tárgyalásos tendert a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság. A szervezet a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alatt áll, feladata a központosított kormányzati közbeszerzések lebonyolítása. A pályázat két részből állt. Tíz buszon általános szűrővizsgálatokat végeznek majd. A másik tíz speciális felszereltségű, azokat a járműveket emlőrákszűrésre használják majd, ezért mammográfiás röntgenkészülék lesz bennük. A 33 és 55 éves nők körében az emlőrák vezető halálok, ha a daganatot időben, az áttétek megjelenése előtt észlelik, a beteg éveket nyerhet. Magyarországon minden 45 és 65 év közötti nő kétévente kap értesítőt mammográfiás szűrésről – olvasható a Magyar Rákellenes Liga honlapján.

A közbeszerzési eljárás mindkét részére két-két ajánlat érkezett. Az emlőrákszűrésre használatos buszokat a H1 Systems Mérnöki Szolgáltatások Kft. szállíthatja. A cég nettó 1 milliárd 750 millió forintért vállalta el a munkát – 50 millióval olcsóbban a becsült költségeknél. A vállalkozás 2017-től fut ezen a néven, korábban Persecutor Vagyonvédelmi Kft.-nek hívták. Honlapján számos referenciát feltüntet, vannak köztük jelentős beruházások is, ám szűrőbusz vagy hasonló speciális jármű nem szerepel a listán. A cégről a Hvg.hu évekkel korábban azt írta, hogy a piacon Pintér Sándor belügyminiszter egykori biztonsági érdekeltségeivel hozták kapcsolatba.

A cégnyilvántartási adatok szerint a kft. fő tevékenysége eredetileg nyomozási és biztonsági tevékenység volt. Innen váltottak a biztonsági rendszerek szolgáltatására, majd a jelenlegi fő tevékenységre, az információtechnológiai szaktanácsadásra. A H1 Systems Kft.-nek külön fóliaüzletága van, ami első olvasásra meglepő lehet. De csak első olvasásra az. A vizes világbajnokságon nem információtechnológiában utazott a cég, hanem fóliózásban. A H1 Systems Kft. közel 140 buszt dekorált ki a nyári budapesti sportrendezvényre.

A szűrőbusztender második részét a Kravtex Kft. nyerte. A vállalkozás Magyarország legnagyobb buszgyáraként hirdeti magát az interneten. A Kravtex gyártja a Credo buszokat. A cég 1 milliárd 50 millió forintot kér a 10, általános vizsgálatok elvégzésére alkalmas szűrőbuszért. 50 millióval többet, mint amennyire a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság becsülte a költségeket. Ahogy a közmondás tartja, amit nyert a réven, azt elvesztette a vámon az állam.

A Kravtex Kft. augusztusban is jó hónapot zárt, akkor a Volán-társaságok központi járműbeszerző cégével kötött üzletet. A Volán Buszpark Kft. 100 busz beszerzésére kötött lízingszerződést, a buszokat a Kravtex gyártja. A szerződésben feltüntették a beszerzési árakat. Az alacsonypadlós busz beszerzési ára nettó 62 millió 750 ezer forint. A szűrőállomásokat is alacsonypadlós buszokban alakítják ki, de azok már 100 millió forintba kerülnek.

A H1 System Kft. és a Kvartex Kft. a Tornádó International Kft.-t és a vele közösen induló Scania Hungária Kft.-t utasította maga mögé. Egész pontosan a Tornádó és a Scania ajánlatát menet közben érvénytelennek minősítette a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság.

A Tornádó Kft. Lázár János kancelláriaminiszter városában, Hódmezővásárhelyen működik. Az 1992-ben alakult vállalkozás speciális járművek építésére szakosodott, a honlapján könyvtárbusz, reptéri kiszolgáló busz, kutatójármű, pénzszállító és tűzoltókocsi fotója is szerepel referenciaként. A honvédség a közelmúltban oltóbuszt rendelt tőlük katasztrófák esetére. A svédországi székhelyű Scania a világ vezető buszgyártó cégeinek egyike.

A Kravtex Kft.-nek az első szűrőbuszt a szerződés aláírásától számított egy hónapon belül kell leszállítania, a többi 9-et pedig 120 nap alatt. A szerződést szeptember közepén írták alá, így az első busznak heteken belül meg kell érkeznie a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatósághoz.

Az ügyet belülről ismerő forrásunk megjegyzi, hogy egy ilyen jármű alvázának előállítása 4 hónap. Az egy hónapos határidő szerinte csak akkor tartható, ha a szűrőbusz raktáron volt a nyertesnél, vagy előre tudta, hogy ő lesz a befutó, és egyszerűen legyártotta a prototípust. Jogos kérdés, hogy az utóbbi esetben hol marad az egyenlő feltétel mentén folyó piaci verseny, amely szerint annak az ajánlattevőnek kellene nyernie, aki azonos ár mellett jobb minőségben teljesíti a beszerzést. Forrásunk szerint az iratmegismerést és a vitarendezést jelentősen megnehezítik. Meg kell nevezni azokat a pontokat, ahol az ajánlattevő jogsértést vélelmez. Ehhez több millió forintos kauciót kell lerakni, amit az ajánlattevő elbukik, ha végül nem állapítják meg a jogsértést.

A H1 Systems Kft. szerződésében tágabbak a határidők. Az első mammográfiás buszt 5, a többit pedig 10 hónapon belül kell szállítani.

A Kravtex Kft.-nek nincs alvállalkozója, a H1 System Kft. viszont két cég munkáját veszi igénybe a szerződés teljesítéséhez. A Forex Medical Kft. a honlapja szerint röntgenberendezések forgalmazásával, telepítésével, üzembe helyezésével és karbantartásával foglalkozik. Magukat a buszokat pedig az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. állítja elő. Ez a cég nem keverendő össze Széles Gábor kormányközeli nagyvállalkozó székesfehérvári buszgyárával. Az Ikarus Egyedi Kft. Budapesten működik. A hírekbe év elején a nemzeti autóbusz-gyártási stratégia kedvezményezettjeként került be. A vállalkozásnak augusztus közepéig 180 csuklós buszt kellett volna szállítania a Volánbusz Zrt.-nek a 3-as metró pótlásához, de egyetlenegy jármű sem készült el határidőre. A határidőt végül kormányzati segédlettel kitolták. Az előzmények ismeretében nagy kérdés, hogy az Ikarus Egyedi Kft. megcsúszik-e majd a szűrőbuszokkal is.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!