Pintér Sándor a kitüntetetteket méltatva hangsúlyozta: el kívánják ismerni a Magyarország története legnagyobb polgári hajókatasztrófájának mentésében résztvevők áldozatos munkáját, az életmentést, az önkéntes segítséget és az elhunytak kutatását.
A balesetről felidézte: 22 nappal ezelőtt a Viking Sigyn 7-8 másodperc alatt maga alá gyűrte a Hableány személyhajót és a Duna medrének mélyére szorította. A hajón utazóknak a menekülésre csekély esélyük volt - tette hozzá.
A baleset utáni riasztást követően a mentésben ezer rendőr, 274 szolgálati jármű, helikopterek, drónok, a Terrorelhárítási Központ (TEK), a Honvédelmi Minisztérium (HM), a Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF), az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) munkatársai, vízimentők, polgárőrök és önkéntes segítők vettek részt - idézte fel a belügyminiszter.
Emlékeztetett rá: a katasztrófában 25 ember életét vesztette, három áldozatot továbbra is keresnek, mindössze hét ember életét sikerült megmenteni. Pintér Sándor ezért a további feladatok között említett az eltűntek nemzetközi együttműködés keretében történő felkutatását.
A koreai érintettekre utalva kijelentette: "Magyarország számára fájó", hogy az áldozatok közül 33-an vendégként, turistaként tartózkodtak az országban, egyúttal részvétét fejezte ki magyar kormány nevében a hozzátartozóknak és az ázsiai ország vezetőinek.
Pintér Sándor beszédében kiemelte: a kitüntetettek példaértékű kockázatvállalással, bátorságot, helytállást tanúsítva, "másokat elrettentő" természeti körülmények között, fáradtságot, félelmet nem ismerve dolgoztak.
Köszönetet mondott a koreai külügyminisztériumnak, az ország budapesti nagykövetségének, katonai attaséjának, valamint a hajó kiemelésében és az áldozatok felszínre hozásában részt vevő búvároknak. "Fegyelmezettségükkel, szakmai tudásukkal hozzájárultak a gyors és eredményes munkához" - méltatta őket Pintér Sándor.
A belügyminiszter szintén köszönetét fejezte ki a mentésben résztvevő osztrák, cseh, norvég és szlovák szakembereknek, valamint a magyar tudományos élet szereplőinek, valamint a mentésben résztvevő civileknek. A magyar társadalom egy emberként fogott össze, amit az a sodronykötél szimbolizál, amellyel sikerült kiemelni a sérült hajót - hangoztatta.
Pintér Sándor leszögezte: a baleset miatt indult büntetőeljárást le kell folytatni, a katasztrófához vezető "minden egyes részletet" fel kell deríteni.
A belügyminiszter Bártorságért érdemrenddel tüntetett ki hat civil búvárt és négy hatósági személyt. A rendkívüli helytállásért érdemrend arany fokozatában részesült Hajdu János, a TEK főigazgatója, a szervezet vezetőségének több tagja, valamint számos rendőr és katasztrófavédelmi beosztott mellett Gyenei Gyula, a Clark Ádám úszódaru kapitánya, az ütközés utáni mentést a környező hajókról végző hét civil és egy szabadnapos rendőr.
Az eseményen lejátszották az ütközést követő első, a rendőrség ügyeletére 21 óra 15 perckor érkezett állampolgári bejelentés felvételét és a roncs kiemelésének folyamatáról készült mozgóképeket. Az áldozatok emléke előtt egy perces néma felállással emlékeztek.
Bátorságért érdemjelet kapott:
Ádám Tamás István, a Szökőár Kft. vezető búvára,
Bánki Frigyes, a Szökőár Kft. búvára,
Deák András főtörzsőrmester
Domján András alezredes
Gyulánszky Milán őrmester
Kovács Gábor, a Havária Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület,
Petőfi Mentőcsoport búvárát
Moravcsik Zsolt, a Szökőár Kft. búvára
Papp zoltán a Búvár Kft. ipari búvára
Sági János százados
Vígh András a Szökőár Kft. ügyvezető helyettese, búvára
Rendkívüli helytállásért érdemjel arany fokozatát kapta:
Hajdu János, a Terror Elhárítás főigazgatója,
Fekete Gabriella ezredes asszony
Gyenei Gyula a Clark Ádám úszódaru kapitánya
Horváth András ezredes
Jasenszky Nándor a Terrorelhárítási Központ, Társadalmi Kapcsolatok Osztálya osztályvezetője
Kató István a MA-HARD Hajózási és Vízépítő Kft. cégvezetője
Kállai Zoltán a HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft. hajózási üzletág vezetője
Kovács András alezredes
Láng István az Országos Vízügyi Főigazgatóság főigazgatója
Lázár Balázs főtörzsőrmester
Major Tibor alezredes
Mándoki László őrnagy
Nagy Imre főhadnagy
Radnai Áfdám főhadnagy
Sami Attila dandártábornok
Dr. Simongáti Győző, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Vasúti Járművek,
Repülőgépek és Hajók Tanszék egyetemi docensét, tanszékvezető-helyettese
Dr. Szabó Kálmán Gábor, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Vízépítési és
Vízgazdálkodási Tanszék mérnöke
Szabó Zsolt őrnagy
Szathmári Zsolt, a Havária Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület, Petőfi Mentőcsoport
merülés vezetőjét, tanácsadója
Szebeni Lehel ezrdes
Szedlák Attila főtörzsőrmester
Szél Norbert főhadnagy
Dr. Terjék Gábor ezredes
Turóczi Attila, a Magyar Honvédség, I. Tűzszerész és Honvéd Tűzszerész Ezred,
3. Aknamentesítő Hajó főkormányos zászlósát
Vígh János, a Szökőár Kft. ügyvezetője
Virág István Richárd törzsőrmester
A Rendkívüli Helytállásért Érdemjel Arany Fokozatátkapta:
Bencze Zsuzsanna, a Panoráma Deck Kft. felszolgálója
Magyar Norbert, Panoráma Deck Kft. hajóvezetője
Papp Attila, a Panoráma Deck Kft. matróz gépkezelője
Raub Emőke Réka, a Panoráma Deck Kft. hajóvezetője
Takács Pál, a Panoráma Deck Kft. matróz gépkezelője
Tőkey Imre, a Panoráma Deck Kft. matróz gépkezelője
Dajka László, a Bartender Bt. hajóvezetője
Jánvári Attiláné, a Bartender Bt. matróz gépkezelője
Papp Anita, a Bartender Bt. felszolgálója
Kálmán Barbara őrmester
MTI