A kormány kiemelt feladatnak tekinti a roma diákok felzárkóztatását, amit számos Európai Uniós program is segít.
„Számos olyan programunk van, ami ezeknek a gyerekeknek segít. Tanodákkal, ösztöndíjjal, útravaló ösztöndíjjal, roma szakkollégium programokkal, hogy az oktatás és nevelés a számukra is elérhető legyen olyan színvonalon, hogy ők maguk is tovább tudjanak tanulni” – nyilatkozta Langerné Victor Katalin társadalmi felzárkóztatásért felelős helyettes államtitkár.
A szakemberek Pécsett, egy konferencián vitatták meg, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek oktatásában milyen problémák vannak, és ezekre milyen megoldások lehetnek.
„Hátrányos helyzetű tanulók számának nem kis volta miatt azt gondoljuk, hogy kellenek ilyen konferenciák, ahol tapasztalatot tudunk cserélni. Másrészt pedig a XXI. század az valahol már a digitális korszakról szól. Kellenek azok az újítások, nóvumok, amellyel az oktatás, az új korszak kihívásainak meg tud felelni” – mondta el Ignácz István, a Gandhi Gimnázium Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója.
A nehézséggel küzdő gyerekek felzárkóztatása más országokban is nehéz feladat.
„Szlovákia nagyon hasonló helyzetben van, mint az EU több országa is. Mind az oktatás, mind pedig a foglalkoztatás terén rossza az eredményeink. Szeretnénk ezen javítani, különösen a roma gyerekek lehetőségeit bővíteni” – nyilatkozta Jan Hero a szlovák Oktatási Tudományos és Sport Minisztérium tanácsadója.
Erdélyben például az egyházak komoly szerepet vállalnak a hátrányos helyzetű gyerekek oktatásában. Bakó Béla Pál szerint a jó nevelés kulcsa a szeretet.
„Egyáltalán megérteni azt, akiről szó van. Próbáljuk empátiában lenni vele. Ugyanakkor a szeretet, amely igazában azt jelentené, hogy legyen a másiknak a javára az, amit teszünk, és ebből kerekedjen ki az, amit mi egyáltalán megoldásnak találunk” – vázolja a romániai helyzetet Marosvásárhelyről Bakó Béla azaz Pál testvér.
A pécsi Gandhi Gimnáziumnak 180 nappali tagozatos tanulója van, a felnőtt oktatásban pedig 120-an vesznek részt.