Leszállás után a japánok átadták Belenko hadnagyot és a szovjet katonai gépet az amerikaiaknak. A MiG–25-t szétszedték és elemezték, mielőtt néhány héttel később darabokban visszaadták a szovjeteknek. Belenko hadnagy menedékjogot kapott, majd idén szeptemberben bekövetkezett haláláig az Egyesült Államokban élt.
Viktor Belenko a kommunista fiatalok példaképe volt. A proletárszegénységben született, karrierje gyorsan ívelt felfelé, a Szovjetunió elit légvédelmi haderejének tagja lett, amelynek feladata az anyaország támadásokkal szembeni védelme volt. Munkájáért elismerést, anyagi előre jutást ígértek neki, ehelyett azt érezte, hogy csak egy apró fogaskerék a nagy hadi gépezetben. De kétségeit magában tartotta, így került be az 1970-es évek elején a MiG–25-programba – emlékeztet a The New York Times.
Az 1950-es és 60-as években az Egyesült Államok és a Szovjetunió fegyverkezési versenyt vívott: nagyobb, gyorsabb bombázókat és felderítő repülőgépeket építettek. Az Egyesült Államok előnyben volt egészen az 1970-es évekig. Ekkor az amerikai hírszerző ügynökségek és szövetségeseik egy új repülőgépre lettek figyelmesek. Egy vadászgépre, amely mérföldekkel a föld felett képes repülni, a hangnál többszörösen gyorsabban.
A Magyar Nemzet teljes cikke ITT olvasható.
Borítókép: Egy szovjet MiG–25-ös, fotó: Shutterstock